Schaam jij je als man om je vrouw affectie te tonen? Past het niet bij dé man die jij bent? Neem dan het voorbeeld van de metgezellen van de Profeet Mohammed ﷺ.
Van Abū Nuʿaym is in al-Ḥilyah van Ahmar overgeleverd dat hij zei: “Ik had mijn vrouw beloofd om samen ʿUmrah te verrichten, maar ik was het vergeten en daardoor voelde ik een intense pijn. Toen klaagde ik hierover bij de Profeet ﷺ en hij zei: ‘Laat haar ʿUmrah (de kleine bedevaart) verrichten in (de maand) Ramaḍān, want dat staat gelijk aan de Ḥadj.'”
Liefde!
Liefde! O, volgelingen van de Profeet ﷺ, liefde!
Hij was op een veldslag, bezig met de meest nobele vorm van aanbidding
en droeg de vlag van de islam op zijn hoogtepunt,
maar toch was hij bezorgd en verdrietig,
omdat hij zijn belofte aan zijn vrouw nog niet was nagekomen.
Iets wat zij heel graag wilde en verwachtte, was hij niet nagekomen.
En dat zat hem dwars.
Ahmar schaamde zich niet om over deze gevoelens te spreken.
De metgezellen schaamden zich nooit om hun liefde voor hun vrouwen te tonen.
Dit is ware edelmoedigheid.
Maar… verwar dit niet met het tentoonstellen van je vrouw op sociale media.
Context van de Overlevering
De overlevering is opgenomen in Ḥilyat al-Awliyāʾ van Abū Nuʿaym al-Iṣfahānī. De verteller, al-Aḥmar, vertelt hoe hij zijn vrouw een belofte deed om samen een ʿUmrah te verrichten. Maar hij vergat het. Toen hij zich dit herinnerde, voelde hij zich verdrietig en schuldig (وُجدًا شديدًا). Hij wendde zich tot de Profeet ﷺ die niet afkeurend reageerde, maar hem een oplossing gaf met een hoge waarde: een ʿUmrah in Ramadan is in beloning als het verrichten van een Ḥadj.
Gevoeligheid van de Sahāba
De sahāba (metgezellen) worden vaak alleen gezien als strijders, geleerden of imams. Maar deze overlevering onthult hun emotionele intelligentie, loyaliteit en romantiek. Zelfs in tijden van oorlog en aanbidding, vergat Ahmar zijn vrouw niet, noch zijn belofte aan haar.
Geen schaamte om liefde publiekelijk te tonen
De sahāba schaamden zich niet om hun liefde publiekelijk te tonen zonder uiterlijk vertoon, maar openlijk, eerlijk en zonder trots en hoogmoed. Dit is echte muruwwa (edelmoedigheid en mannelijkheid). Echte mannelijkheid betekent trouw, zachtheid en verantwoordelijkheid niet hardheid of het onderdrukken van emotionaliteit.
Sociale media
Maar er bestaat ook een verkeerde vorm van het publiekelijk liefde tonen. En dat is het tentoonstellen van je echtgenote op sociale media onder het mom van liefde en verliefdheid. Of om trots je vrouw aan eenieder tonen.
Conclusie
# Liefde in de islam is nobel, niet gênant #
Islam erkent liefde als een menselijke kracht die moet worden gekoesterd, wat niet genegeerd of verborgen wordt.
# Hou je aan je grote en kleine beloftes #
Een belofte aan de vrouw (zoals samen een ʿUmrah doen) zou zwaar moeten wegen in het geweten van een goedgelovige man. Hou je daarom aan je beloftes.
# Emotionele openheid is geen teken van zwakte #
Het uiten van pijn of schuldgevoel over iets werd niet als zwakte gezien, door de beste generatie.
# Scheid liefde van het oppervlakkige tentoonstellen #
Het tonen van liefde is goed, ga echter niet je vrouw etaleren op sociale media. Dat heeft namelijk niets met liefde te maken.
# Waarde van Ramadan #
Een ʿUmrah in de maand Ramadan heeft een uitzonderlijke spirituele waarde en kan een gemiste kans meer dan ruimschoots goedmaken.


















