De Koran leeft niet alleen in de harten van de moslims, maar ook op hun tongen en in hun hoofden. Wij steunen in deze tijd op de fundamenten van de moslims die door de eeuwen heen de Koran en overleveringen memoriseerden. Zij gaven deze kennis van de memorisatie door van generatie op generatie. Zelfs op dit ogenblik zijn er vele moslims die de hele Koran van meer dan 700 bladzijden uit hun hoofd kennen. Hierdoor kan de Koran nooit vernietigd worden, al zouden alle exemplaren van het Heilige Boek verbrand worden. Iedere moslim kent op zijn minst 1 of twee verzen uit zijn hoofd, maar de meeste moslims memoriseren veel meer. Dit geeft al aan dat de Koran niet zomaar een tekst of boek is.
Maar… wat doet de memorisatie van de Koran eigenlijk met ons?
Uit het hoofd leren versus begrip
Zelf sta ik in het algemeen nogal aarzelend tegenover het ‘uit het hoofd leren’. Of genuanceerder: het louter reproduceren van kennis, zonder begrip of toepassing. Ik ben er namelijk sterk van overtuigd dat begrip van wat je leert belangrijker is dan wat je kan ‘afraffelen’. Ook dat het leerproces en de inspanning belangrijker zijn dan louter het eindresultaat. Zo sta ik sterk achter activerende leervormen die vanuit de persoon zelf komen en het leren door middel van associaties en ervaringen. Denken, voelen, reflecteren en doen. Zo ook als het aankomt op de leerstellingen van de islam.
Maar specifiek de memorisatie van de Heilige Koran vormt dé uitzondering op de regel. Uiteraard moeten we er naar streven om van de Koran onze omgangsvorm te maken en de leerstellingen toe te passen. Maar zelfs het ‘louter’ memoriseren van de Koran vormt een onmiskenbare meerwaarde voor iedere moslim.
Algemene voordelen van memorisatie
Er worden heel wat onderzoeken gedaan naar memorisatie. In het algemeen kunnen we stellen dat memorisatie de hersenen traint. Het brein wordt als het ware uitgedaagd. Studies tonen aan dat het intellect versterkt kan worden, net als lichamelijke oefeningen het lichaam versterken. Oefeningen om het redeneren, het geheugen en de cognitieve vaardigheden te stimuleren, bewijzen dat mensen van middelbare en oudere leeftijd er enorm bij gebaat zijn.
Uit het hoofd leren
Memoriseren of uit het hoofd leren (ook wel rote learning genoemd) verbetert de neurale plasticiteit. Ierse onderzoekers ontdekten dat leerlingen door memorisatie doorgaans beter informatie kunnen onthouden. Memorisatie komt ook de hippocampus ten goede. Die is op zijn beurt weer verantwoordelijk voor onder andere het langetermijngeheugen en ruimtelijke oriëntatie.
Neurobiologen geloven dat ‘mentale gymnastiek’, zoals het onthouden van feiten uit bijvoorbeeld de sportgeschiedenis, je hersenen sneller en soepeler maken. Hierbij moet gezegd dat het lezen van sportuitslagen veel meer teweeg brengt dan het louter kijken naar sport op tv.
Geheugen en leervermogen
Paula Fiet, student en onderzoeker aan de Weber State University, verdiepte zich in een onderzoek over het werkgeheugen. Ze ontdekte hierbij dat een onderontwikkeld kortetermijngeheugen de oorzaak kan zijn van de problemen die sommige studenten hebben met het beheersen van concepten in wiskunde en lezen. Fiet legt uit: “Je hebt werkgeheugen nodig om te leren, of om voldoende informatie in je hoofd te houden om te begrijpen wat je aan het leren bent”. Dit onderzoek van Fiet toonde aan dat kinderen met een slecht werkgeheugen niet genoeg informatie in hun hoofd krijgen om te begrijpen wat er binnenkomt. Anderzijds ervaren studenten die oefeningen uitvoeren gericht op het kortetermijngeheugen verbetering in hun geheugen en leervermogen.
Als het memoriseren op zich zoveel goeds teweeg brengt voor de mens, wat dan met het memoriseren van de Koran, de woorden van Allah? Welnu, alle bovengenoemde voordelen van memorisatie zullen ook van toepassing zijn op iemand die de Koran memoriseert. En als je het goed doet, geniet je ook nog van vele bijkomende voordelen.
Mentale en lichamelijke voordelen van Koranmemorisatie
Hieronder vind je een beschrijving van de onderzoeken en studies die het memoriseren en de voordelen ervan belichten:
Verbetering van het geheugen
De Alzheimer’s Association voerde een studie uit om te achterhalen wat het verband is tussen Koranmemorisatie en een scherp geheugen. Het onderzoek benaderde de invloed van de Koran op twee manieren: religiositeit en spiritualiteit enerzijds en anderzijds de invloed op het geheugen. Het geheugen van degenen die de Koran memoriseerden, bleek sterker dan van degenen die dat niet deden en ze hadden ook minder kans op geheugenproblemen en stoornissen.
Voor het onderzoek werden 580 mensen van beide geslachten in de leeftijd van 20-40 jaar getest. Dit is natuurlijk een kleinschalige studie, maar het nodigt uit tot grondiger onderzoek. We weten ook dat lezen over het algemeen de geest actief houdt en ook Alzheimer helpt voorkomen. Het verschil zit hem echter in de spirituele bijzonderheid van de Koran en zijn helende eigenschappen.
Training en vorming van de hersenen
Dr. Haneen Jarrar van Camali Clinic stelt dat “het onthouden van informatie en ernaar handelen, het werkgeheugen verbetert.” Werkgeheugen speelt een belangrijke rol bij de creativiteit van individuen. Dokter Mohamed Ghilan, specialist in microbiologie en neurowetenschappen dacht na over waarom de Koran de hersenen vormt.
Hij zegt: “Tijdens het leren van de Koran stimuleert de zorgvuldige aandacht voor het luisteren en de uitspraak van verzen een deel van de hersenen in de temporale kwab. Dit hersengebied wordt ook geactiveerd voor het verwerken van muzikale geluiden, zoals het geval wanneer de Koran wordt gereciteerd. Bovendien is dit deel van de hersenen optimaal betrokken wanneer de student handschriftoefeningen doet die vergelijkbaar zijn met die op het houten bord. Dit toont de correlatie aan tussen de activiteit van de hersenen en de capaciteit om nieuwe informatie aan te leren. Hoe meer dit gebied geactiveerd wordt, zoals door het memoriseren van de Koran, hoe efficiënter het geheugen werkt en het aanleren gaat.”
Invloed op de sociale omgang en academische prestaties
In Pakistan werd een onderzoek uitgevoerd naar de effecten van het memoriseren van de Koran op latere academische prestaties. Men deed een steekproef bij 36 hoeffaadh (mensen die de Koran uit het hoofd leerden). Er werden twee soorten vragenlijsten ontwikkeld om de post-academische prestaties en socio-culturele effecten van hifdh (memorisatie) op hoeffaadh (degenen die memoriseren) te onderzoeken. Een vragenlijst was voor de ouders en één voor de studenten zelf. Beide formulieren bevatten zowel gesloten als open vragen.
Uit de analyse van de reacties bleek dat hoeffaadh en hun ouders 12 aspecten rapporteerden waarin hifdh de persoonlijkheid en het sociaal-culturele leven van de studenten beïnvloedde. Ook toonden de gerapporteerde resultaten enkel positieve effecten en kwam geen enkel negatief aspect naar boven. Deze testen vragen om verder onderzoek, maar tonen al duidelijk bepaalde voordelen aan.
Verbetering levenskwaliteit bij patiënten met motorische afasie
In Indonesië liep een studie om het effect van het memoriseren van de Koran op patiënten te bepalen. Men zocht vooral naar de invloed van Soera Taha verzen 25-28 op de functionele communicatieve vaardigheden en de onafhankelijkheid en de kwaliteit van het leven van patiënten met een beroerte en motorische afasie.
O mijn Heer! Verruim mijn hart (zodat ik deze zware boodschappen kan dragen). En maak mijn taak gemakkelijk voor mij. En maak de knoop in mijn tong los, zodat ze mijn toespraak kunnen verstaan. (Koran, 20: 25-28)
In totaal werd een steekproef gehouden bij 102 patiënten met motorische afasie. Zij werden verdeeld in twee groepen en dit gedurende drie maanden. De eerste groep kreeg medische therapie. De tweede groep kreeg naast medische interventie ook training met Koranmemorisatie. Uit de resultaten van de analyse bleek dat de het memoriseren van de Koran de kwaliteit van het leven van de patiënten met een beroerte met motorische afasie aanzienlijk beïnvloedt. De directe invloed van de memorisatie van de Koran zorgde voor een betere levenskwaliteit. Er was geen hulp nodig voor functionele communicatie en de patiënten bereikten aldus een hoger niveau van onafhankelijkheid.
Hulp bij angst en depressie, hoge bloeddruk en diabetes
Een studie uit 2015 toont de geestelijke gezondheid en stressbestendigheid aan bij studenten van de Heilige Koran. Bij een steekproef van 90 hoeffaadh ontdekte men dat de studenten een erg goede mentale gezondheid hadden waarbij ze goed wisten om te gaan met stresssituaties. Ook ontdekte men dat de angst- en slaapstoornissen bij de hoeffaadh significant lager waren.
Een verdere studie vond een verband tussen het memoriseren van de Koran en gezondheid bij oudere mannen. Deze studie omvatte oudere Saoedische mannen (leeftijd ≥ 55 jaar). In de groep mannen had 71% een hoge bloeddruk, 29% diabetes en 22% leed aan een depressie. Degenen die ten minste 10 delen van de (30 delen van de) Koran memoriseerden, hadden 64%, 71% en 81% minder kans op hoge bloeddruk, diabetes en depressie in vergelijking met degenen die minder dan een half deel onthouden.
Een reis door de memorisatie van de Koran
Toekomstige onderzoeken moeten de potentiële gezondheidsvoordelen van Koranmemorisatie en de onderliggende mechanismen verder onderzoeken. Maar deze studies geven ons een glimp van wat de Koran ons aan voordelen oplevert. Zowel lichamelijk, mentaal als spiritueel. Er valt altijd iets te ontdekken en er valt altijd voordeel te halen uit de Koran. De Koran is een genezing voor hart, lichaam, geest en ziel.
Ikzelf sta nog helemaal aan begin van wat een reis in memorisatie zou kunnen zijn. Ik lees de Koran geregeld in het Arabisch, maar de Koran is vooral mijn vriend in de Nederlandse interpretatie opdat ik er begrip en steun uit kan uithalen. De hele Koran uit mijn hoofd leren, lijkt me een berg te hoog om te beklimmen. Maar misschien moet ik gewoon beginnen met kleine stappen.
Waar ben jij in jouw memorisatie met de Koran? En heb je bepaalde voordelen of genezing ervaren die je graag wil delen met ons?
wat een flauwekul