De Profeet Adam عليه السلام is een Profeet waar alle Joden, christenen en moslims trots op zijn. Adam is de eerste mens die geschapen is en die op deze aarde geplaatst is samen met zijn vrouw Hawa (Eva). Zij worden beschouwd als spirituele vader en moeder van de mensheid.
Wat zijn de belangrijkste gebeurtenissen en lessen in het leven van Adam عليه السلام geweest, waar wij van kunnen leren?
-Allah eert de mens-
Het verhaal van Adam عليه السلام gaat over de eerste mens die op de aardbol leefde. Heel lang geleden waren er helemaal geen mensen op aarde, maar er leefden wel dieren en planten. Toen wilde Allah met Zijn oneindige kennis, dat er schepselen zouden komen op aarde die hem zouden kennen en dienen. Schepselen die het vermogen tot denken hadden en die in staat waren om verantwoordelijkheid te dragen net zoals de engelen en de djinn (geesten). Daarom werd Adam عليه السلام geschapen.
Geen evolutietheorie
Volgens de Koran is de evolutieleer onjuist: de mens komt niet voort uit de aap. We geloven er daarom als moslims niet in. We zien het als een theorie die voor waar wordt aangenomen en die helaas wordt uitgedragen op scholen en universiteiten. Maar wij zijn geen dieren die zich toevallig hebben doorontwikkeld tot mensen. We komen voort uit Adam en Hawa en daarom worden we door Allah dan ook aangeduid als de zonen en dochters van Adam عليه السلام.
De schepping van de mens
Adam was de eerste mens die geschapen is. De Joden gaan er vanuit dat de mens al zo’n 35.000 jaar leeft. Men berekent dit op basis van de leeftijd van de Profeten en door de jaren bij elkaar op te tellen. Zo komt men aan een getal tussen de 20.000 en 50.000 jaar. Archeologen hebben echter overblijfselen gevonden van leven dat wellicht 1 miljoen tot anderhalf miljoen jaar oud is. Dus hoe oud is de aarde dan? We kunnen in elk geval concluderen dat de mens betrekkelijk kort op aarde verblijft.
Allah vond het zoals eerder gezegd noodzakelijk om de mens te scheppen. Daarom zei Hij tegen de engelen:
“Ik zal op de aarde een gevolmachtigde aanstellen” Zij zeiden: “Zult U daar iemand plaatsen die misdaden pleegt en bloed laat vloeien terwijl wij U verheerlijken, U prijzen en danken en U heiligen?” (Koran, 2:30)
De engelen zijn uit licht geschapen. Zij doen altijd precies wat hen wordt opgedragen door Allah. Ze zullen hun Schepper nooit tegenspreken. Ze stelden de vraag niet omdat ze het er niet mee eens waren, maar ze wilden graag weten wat Allah’s bedoeling was met de schepping van de mens. Maar hoe konden de engelen weten dat de mens problemen zou veroorzaken? Hier worden enkele verklaringen voor gegeven vanuit vroegere overleveringen, waaronder de volgende:
- Volgens Ibn Qatadah hadden de engelen van de djinn gehoord dat Adam en zijn nakomelingen geschapen zouden worden. Abdullah ibn Umar vertelde dat de djinn 2000 jaar voor Adam op aarde waren en bloed vergoten hadden. Daarop had Allah een leger van engelen gestuurd die hen verdreven naar de dieptes van de oceanen.
- Ibn Abu Hatim hoorde van Ali Jafar al-Baqr dat de engelen hadden gehoord dat de mens verderf zou zaaien op aarde en bloed zou vergieten.
Ik weet wat jullie niet weten…
Of deze overleveringen correct zijn, weten we niet, maar in elk geval vroegen de engelen waarom Hij Adam zou scheppen. Zij dachten: wij aanbidden Allah de hele dag, er is geen ruimte op aarde en in de hemelen die wij onbezet laten om Allah te aanbidden. De ene knielt, de andere werpt zich neer, weer een ander doet de adhan, de oproep tot het gebed. Terwijl wij Allah tevreden maken, zal de mens Allah boos maken.
Kunnen we de engelen ongelijk geven, dat ze dat dachten? De mensen doden elkaar, ze voeren oorlogen met de verschrikkelijkste wapens, ze verontreinigen het milieu, ze presteren het zelfs om gaten te maken in de laag die de aarde beschermt. De mens begaat ontelbare zonden, maar durft Allah nog steeds van alles te vragen. Zo’n ondankbaar schepsel! Maar Allah zei:
“Voorwaar, Ik weet wat jullie niet weten.” (Koran, 2:30)
God wist dat er onder de mensen zijn die Hem uit vrije wil zouden aanbidden. Die verlangden naar Zijn liefde en leiding en die streefden naar Zijn tevredenheid.
-Wees niet arrogant-
Toen Allah het scheppingsproces van de eerste mens voltooid had, vroeg Hij in al Zijn wijsheid aan de engelen en aan Iblies, de leider van de djinns om dit schepsel van hem te eren:
“Daarna zeiden Wij tegen de Engelen: ‘Kniel neer voor Adam.’ En zij knielden neer behalve Iblies (de satan), hij behoorde niet tot de neerknielenden. (Koran, 7:11)
De engelen bogen direct – zij kunnen niet ongehoorzaam zijn – maar Iblies weigerde dat te doen.
“Hij weigerde en was hoogmoedig en één van de ongelovigen. (Koran, 2:34)
Allah vraagt hem vervolgens waarom hij weigert:
Hij (Allah) zei: “wat hield jou tegen om neer te knielen, toen Ik het jou heb bevolen?” Hij (satan) zei: “Ik ben beter dan hij (d.w.z. Adam) U heeft mij uit vuur geschapen en U heeft hem uit klei geschapen.” (Koran 7:12)
Wees niet arrogant zoals Shaytan
Shaytan weigerde te buigen. Zijn arrogantie – ingegeven door zijn valse veronderstellingen – weerhield hem ervan Allah te gehoorzamen. Zo kunnen wij ook weigeren te doen wat Allah van ons vraagt. Hoeveel bevelen van Allah negeren we of vinden we “te zwaar”? Waarom hebben we moeite om vijf keer per dag of om op tijd te bidden? Vinden we het lastig om op ons werk te vragen om een plek waar we rustig kunnen bidden? Hoe komen wij erbij dat het te zwaar is? Hebben wij daar een bewijs voor of verzinnen we dat zelf?
Wat maakt het zo zwaar om een hoofddoek te dragen? Is het omdat onze collega’s en kennissen ons dan wellicht zullen uitlachen en niet meer met ons om willen gaan? Vinden we het belangrijker wat onze collega’s en kennissen vinden dan wat Allah van ons vindt?
Vuur is niet beter dan klei
Als je niet gehoorzaamt, ben je als Shaytan. Hij zei: ‘Ik ben vuur en hij is van klei.” Wie zegt dat vuur beter is dan klei? Hij had dat zelf bedacht, want vuur lijkt krachtiger dan de aarde. Maar van aarde kan je huizen bouwen en uit aarde komen de bomen en planten voort. Omdat wij slechts beperkte kennis hebben, is elke smoes om Allah ongehoorzaam te zijn dom en onzinnig.
-Wees niet jaloers-
Het was niet pas op het moment dat Allah Iblies vroeg om te buigen voor Adam عليه السلام, dat Iblies van het bestaan van Adam wist. Toen Allah de mens had geschapen uit aarde, werd de klei zo hard als aardewerk. Er wordt gezegd, dat Allah deze nog ‘levenloze’ mens nog een tijdje heeft laten liggen. Het zou een periode van zo’n veertig jaar geduurd kunnen hebben en Allah weet het beter.
De engelen en Iblies (Shaytan) kwamen toen al een kijkje nemen. Zij waren van angst vervuld. Iblies zag Adam liggen, nog levenloos, zestig el (armlengtes) lang en zeven el breed en hij vroeg zich ongerust af: “Wat stelt dit voor? Waarom heeft Allah jou geschapen? Waarom ben je gekomen?” Hij trapte eens tegen Adam aan met zijn voeten. Hij ging langs het lichaam en vond toen een opening. Daardoor ging hij naar binnen. Toen zag hij zijn hart en concludeerde: “Jij bent zeker zwak.”
Buigen voor Adam
Tenslotte heeft Allah ta ‘Ala Adams schepping voltooid door het lichaam met vlees te bekleden en hem leven in te blazen. Allah had de engelen van te voren gezegd te buigen voor Adam عليه السلام. Zodra Adam opstond, bogen de engelen voor Adam. Het is niet duidelijk of het alleen om de engelen gaat die aanwezig waren of dat het om de hele schare van engelen gaat die zich in de hemelen en op aarde bevonden. Toen Allah de ziel had ingeblazen, moest Adam niezen. Hij zei: “Alhamdoelillah, alle lof aan God.” Verder had Allah hem alle namen geleerd van de dingen die geschapen waren. Die namen kenden de engelen niet. Zij waren onder de indruk maar Iblies was not amused over al die aandacht voor een – in zijn ogen – zwak schepsel.
Je verheven voelen boven anderen
We moeten onszelf afvragen hoe het met ons zit. Zijn wij ook arrogant? Voelen wij ons ook ergens te goed voor? Hoogmoed kan zijn dat je de waarheid niet accepteert en allerlei valse argumenten aanhaalt om de waarheid te verbloemen. Het kan zijn dat jij jezelf bewondert omwille van je uiterlijk, je status, je intelligentie of je afkomst. Het komt er in elk geval op neer dat je je verheven voelt boven andere mensen. Zoals de Profeet Mohammed ﷺ zei: “Hoogmoed betekent het verwerpen van de waarheid en het neerkijken op mensen.” Het gaat hier om onze valse veronderstellingen en verkeerde inschattingen. We kijken niet verder dan onze neus lang is.
Het is een groot probleem in de wereld dat het ene volk zich verheven voelt boven een ander volk, of de ene mens neerkijkt op de ander, slechts vanwege de kleur van hun huid, afkomst of status. In deze tijd worden in Europa bijvoorbeeld Oekraïense asielzoekers van harte welkom geheten door zowel de leiders als het volk, in tegenstelling tot asielzoekers uit bijvoorbeeld Irak, Syrië, Afghanistan en de Afrikaanse landen.
Ook al zijn we als mensen opgedeeld in verschillende volkeren, onze gemeenschappelijke vader en moeder zijn Adam en Hawa. We komen voort uit dezelfde twee ouders. In plaats van dat we ons druk maken over de verschillen, zouden we vaker naar de overeenkomsten mogen kijken.
Shaytan wordt vernederd
Shaytan dacht ook dat hij beter, sterker en slimmer was. Daarom strafte Allah hem.
(Allah) zei: “(O Satan), daal hieruit af. Het is jou niet gegeven om hier hoogmoedig te zijn, verlaat het daarom. Waarlijk, jij behoort tot degenen die vernederd zijn.” (Koran, 7;13)
“Daal hieruit af,” zei Allah. Het Paradijs wordt hier niet met name genoemd. Volgens de geleerden ging het niet om het eeuwige Paradijs maar om een tijdelijke wereldlijke hemel. Ibn Masud, Ibn Abbas en een groep van de metgezellen van de Profeet Mohammed ﷺ zeiden dat Iblies de chef was van de engelen in de wereldlijke hemelen. Ibn Abbas zei ook dat Iblies één van de bewakers van de hemel was. Hij zou de meeste eerzame, de meeste geleerde en de vroomste zijn van de bewakers.
Soms denken wij dat we veel geleerd hebben, en dat we veilig zijn. Maar we zijn nooit veilig tot de dood komt.
Iblies verviel tot ongeloof
Iblies verkeerde in elk geval in het gezelschap van de engelen en was een gelovige voordat hij tot ongeloof verviel. En dat maakt zijn zonde erger. Het is erger als iemand eerst gelovig is en het geloof daarna de rug toekeert, dan dat iemand vanaf het begin ongelovig was. Allah maakt hem duidelijk dat hij geen recht heeft om op die hemelse plek te blijven. Hij moest vertrekken want hij was ongehoorzaam. Hij werd letterlijk en figuurlijk vernederd. Zo ook worden wij, als wij niet luisteren, vernederd.
-Het Paradijs is ons thuis-
Allah schiep Hawa als de echtgenote van Adam عليه السلام en zij kregen samen een plek in het Paradijs, waar ze genoten van hun leven.
“En O Adam, verblijf jij en jouw vrouw in het paradijs. En eet van wat jullie willen.” (Koran, 7:19)
Maar er was wel een voorwaarde aan hun leven verbonden. Allah waarschuwde hen:
“Maar kom niet in de buurt van deze boom, anders zullen jullie beiden tot de onrechtplegers behoren.” (Koran, 7:19)
De voorwaarde was: eet wat je wil, maar kom niet in de buurt van deze boom. Het was Zijn bevel om op afstand te blijven. Als wij een bevel krijgen van Allah, dienen we zonder aarzelen te gehoorzamen. Als we daartoe in staat zijn, mogen we als beloning in het Paradijs wonen.
Komt niet in de buurt van deze boom, zegt Allah. Hij zei niet: eet niet van deze boom. Dit leert ons dat als wij weten dat iets een zonde is, dat we afstand nemen. Niet doen! Kom niet in de buurt! Wegwezen!
Shaytan was niet van plan hen met rust te laten.
“Toen fluisterde de satan hun in om te onthullen wat er van hun schaamte verborgen was. En hij zei: “Jullie Heer verbiedt jullie slechts van deze boom (te eten) omdat jullie (anders) Engelen zullen worden of anders tot degenen die onsterfelijk zij zullen behoren.”
En hij (zwoer) tegenover hen (en zei): “Voorwaar, ik behoor voor jullie zeker tot de raadgevers.” Toen misleidde hij hen door bedrog.” (Koran 7:20-21)
Hij wil ons overmeesteren
Wat is dat bedrog? Het gaat om de influisteringen in het binnenste van de mens. Op de rechte weg komt hij naar je toe en begint hij jou te verleiden. Er is een Arabisch gezegde, dat gaat als volgt: “Shaytan komt niet naar de bars of cafetaria’s, hij komt naar jou toe als je gaat bidden, of als je goede daden verricht.” Letterlijk zegt Shaytan: ik kom tussen hun handen – hij bedoelt van voren – en van achteren, van links en rechts. Met andere woorden van alle kanten. Hij wil als het ware in ons kruipen, ons overmeesteren en als hij ons heeft overmeesterd, stuurt hij ons aan met zijn controller net zoals wij een computerspel spelen.
En toen zij van de boom hadden geproefd, werden hun intieme delen zichtbaar en begonnen zij zich te bedekken met bladeren uit het Paradijs. En hun Heer riep tot hen: “Heb ik jullie deze boom niet verboden en heb Ik jullie niet gezegd: “Voorwaar, de satan is voor jullie een openlijke vijand?” (Koran, 7:22)
-Pas op voor de valkuilen van Shaytan-
Als Iblies ervan doordrongen raakt dat hij vervloekt is, wordt hij niet boos op zichzelf. Welnee! Hij geeft Adam, de mens, de schuld. Zijn afgunst en arrogantie leiden ertoe dat hij zoveel mogelijk mensen mee wil slepen de Hel in. Hij is zo brutaal dat hij om uitstel vraagt van zijn straf en heeft zo’n hoge eigendunk dat hij zelfs zijn strategie uit handen geeft, waarmee hij zijn slachtoffers zal misleiden.
Hij (satan) zei: “Verleen mij uitstel tot aan de Dag waarop zij opgewekt worden.” Hij (Allah) zei: “Waarlijk, jij behoort tot degenen aan wie uitstel is verleend.” Hij (Iblies) zei: “En omdat U mij hebt doen dwalen, zal ik hen (de kinderen van Adam) belemmeren op het rechte Pad (dat naar U leidt). Vervolgens benader ik hen langs voor en langs achter, van links en van rechts. En de meesten van hen zult U niet als dankbare (gelovigen) ontmoeten.” (Koran, 7:14-17)
Vanwege zijn hoogmoed, zegt Allah:
Hij zei: “Ga hieruit weg, veracht en verstoten. En als iemand van hen jou volgt? Ik zal de Hel met jullie allen tezamen vullen.” (Koran, 7:18)
Hier is voor de eerste keer sprake van de bestraffing van ‘de Hel’. “Wegwezen van hier, jij en jouw volgelingen,” zegt Allah. “Ik zal de Hel met jullie vullen.” We zijn als mensen allemaal op de siraatal moestaqim, op de rechtgeleide weg. Alle mensen. Maar dan grijpt Iblies zijn kans en begint hij met de influisteringen met als resultaat dat we ondankbaar en onachtzaam worden.
Hij beïnvloedt onze gedachten
Wij kunnen de duivel niet zien met ons oog. Maar met de toestemming van Allah dringt hij binnen in ons hoofd en beïnvloedt hij onze gedachten. Hij spoort ons op geniepige wijze aan tot zondigen en hij ontmoedigt ons om Allah te aanbidden goede daden te verrichten. Allah weet van tevoren wat wij gaan doen. Hij zal ons bestraffen voor de daden die we doen, niet vanwege de gedachten die we hebben. Als wij fouten maken, kunnen we alleen onszelf de schuld geven.
Hij zoekt uit wat je zwakke punt is
En hoe fluistert Shaytan ons in? Wat is zijn tactiek? Hij onderzoekt waar je zwaktes zitten. Hij zal in de eerste plaats de vinger op de zere plek leggen: namelijk dat wat je vreest. Allah heeft deze boom verboden, want Hij wil niet dat je eeuwig blijft leven en Hij wil niet dat je een engel bent. Adam عليه السلام wist niets van de dood, want niemand was nog dood gegaan, maar hij wilde wel graag blijven op de plek waar hij was. Ook wij zijn allemaal bang voor de dood en we willen allemaal lang blijven leven. Dat blijkt overduidelijk in de crisistijd waarin we leven.
Shaytan probeert dus eerst te achterhalen wat je zwakke punten zijn en jou laten struikelen. Vervolgens ontmoedigt hij je, als jij je schaamt voor je zonden en je schuldig voelt. Hij zal je wijsmaken dat Allah jou toch niet zal vergeven, dat je Allah’s liefde niet waard bent, of dat Allah bepaald heeft dat jij toch al in de Hel beland, dus waarom zou jij je best nog doen?
Ik ben jullie adviseur
Shaytan adviseerde hen: “Ik ben hier om jullie te adviseren.” Hoe vaak hebben wij geluisterd naar mensen die ons adviseren en hebben we ons om laten praten? Hoe vaak zijn we meegegaan in hun verhalen, die achteraf onzin bleken te zijn of op leugens gebaseerd, waardoor we teleurgesteld, verbitterd of berooid achterbleven.
Als jij zonden pleegt, ontbloot jij jezelf
De duivel houdt jou in de gaten. Als jij zonden pleegt, ontbloot jij jezelf en ziet hij jouw awra (jouw schaamte). Jij staat daar dan in je blootje, in al jouw kwetsbaarheid, terwijl Shaytan toekijkt en zich erover verheugt. Dan weet hij namelijk wat jouw zwakke punten zijn.
Hij misleidde Adam en Hawa door bedrog en zij tuinden erin. Ze proefden van de boom en het eerste wat hen daarna opviel was hun naaktheid. Deze ayaat (verzen) geven ons ook het bewijs dat alle mensen zijn geboren met de fitrah, de natuurlijke aanleg om te geloven. Zodra je zondes begaat, is er geen fitrah meer en ben je dwalende.
De awra bedekken
Het eerste wat ze deden, was de bladeren van de bomen plukken om hun awra te bedekken. Op dat moment heeft Allah hen geroepen. Niet toen ze nog bloot waren! Zolang je zichtbaar zondigt, roept Allah je niet. Uit respect voor Allah bedek je daarom jezelf als je bidt. Je bevindt je in het gezelschap van Allah, soebhan Allah wa ta ‘Ala. En ook als je op straat loopt, draag je geen strakke kleding. Lichaam en geest, uiterlijk en innerlijk horen in harmonie te zijn.
Allah zei tegen Adam en Hawa: “Heb ik het jullie niet verboden om in de buurt van de boom te komen Heb ik jullie niet gezegd dat Shaytan een duidelijke vijand voor jullie is Adam en Hawa waren dat vergeten. Ze waren vergeten dat Shaytan geen waardering en respect voor hen had.
-Berouw is de sleutel om terug te keren naar Allah-
Als Allah ziet dat Adam en Hawa spijt hebben, toont Hij zijn Genade:
“Toen ontving Adam van zijn Heer woorden. Daarop aanvaardde Hij zijn berouw. Waarlijk, Hij is Degene Die vergeeft, de Genadevolle.” (Koran, 2:37)
De smeekbede die Allah hen leerde was:
“Wij hebben onszelf onrecht aangedaan. Als U ons niet vergeeft, zijn we verloren.” (Koran, 7: 23)
Eén van de belangrijkste redenen dat Shaytan zichzelf ten gronde heeft gericht was dat hij zijn hoop op de Genade van Allah kwijt raakte. Hij gaf niet toe dat hij een fout had gemaakt en hij toonde geen spijt. Maar Adam en Hawa deden dat wel.
Geloof is daarom de hoeksteen van de moslim. Zijn geloof helpt hem om elk obstakel in zijn leven succesvol te overkomen. Een sterk geloof wakkert hoop aan in de mensen en moedigt hen aan om een sterke band met Allah en de schepping aan te knopen.
Zoek Allah’s vergiffenis
De nederigheid van de Profeet Adam عليه السلام en zijn vrouw Hawa is duidelijk, omdat ze zich direct tot Allah keren. Een mens kan elke dag in de valkuilen van Shaytan trappen. Als we ons teveel en te lang schuldig voelen, zal ons geloof langzaam afnemen. Het is juist de bedoeling dat we ons realiseren dat we schuldig zijn, het toegeven en direct Allah’s vergiffenis zoeken, zoals de Profeten dat ons hebben voorgedaan.
Shaytan liet onze spirituele vader en moeder niet met rust en zal ook ons niet met rust laten. Wij worden net als Adam en Hawa misleid. Ook wij vergeten vaak dat er kwaad in steekt. Daarom moeten we altijd istighfaar doen, we dienen vergiffenis te vragen voor de zonden die we bewust of onbewust begaan. Onze Profeet Mohammed ﷺ raadde ons aan om minstens zeventig keer per dag om vergiffenis te vragen, ook al denk je dat je niets verkeerds hebt gedaan.
Je doet jezelf onrecht aan
Allah maakt dus duidelijk dat als wij Hem niet gehoorzamen, wij onszelf onrecht aan doen. En zo is het met elke zonde: je doet jezelf slechts onrecht aan. Niet Allah! In de eerste plaats doe je jezelf onrecht aan, en in de tweede plaats je dierbaren of je gemeenschap.
-Jij bent verantwoordelijk over je leven-
Dat Allah zowel Adam عليه السلام als Hawa aanspreekt, is een duidelijk bewijs dat ze samen waren in de tuin en beiden op de hoogte waren van het verbod van Allah. Shaytan heeft beiden ‘geadviseerd’ in de vorm van mooie praatjes. Hij spiegelde hen van alles voor en deed hen allerlei suggesties. Ze zijn samen verantwoordelijk volgens de islamitische geleerden. Dit is in tegenspraak met wat de christenen en joden zeggen, omdat zij beweren dat Eva degene was die door de duivel verleid werd en dat zij Adam overhaalde. Eva zou de schuldige zijn. En dat schuldgevoel wordt vervolgens neergelegd bij alle vrouwen op aarde.
In de Islam zijn beiden verantwoordelijk. Adam wordt zelfs als hoofdverantwoordelijke gezien voor deze vergissing vanwege de aya:
“En Wij hadden vroeger aan Adam opdracht gegeven maar hij vergat het; Wij vonden bij hem geen vastberadenheid”. (Koran, 20:115)
Adam عليه السلام wist niet wat de dood en wat de eeuwigheid betekende. Hij wist wel dat hij op een fijne plek leefde met een lieve, mooie vrouw. Wat wenst een mens nog meer? Toen Shaytan hem op de mouw speldde dat hij daar mogelijk niet voor altijd zou blijven, maakte hij zich zorgen. Daarom was het een verleiding voor hem.
Adam عليه السلام heeft fouten gemaakt en zijn kinderen gaan ook fouten maken. Adam vergat en zijn kinderen zullen ook vergeten. En dat is ook de bedoeling van Allah, want Hij is de Enige die perfect is. We zijn niet als engelen die alles doen wat Allah hen heeft opgedragen en we zijn niet als dieren die slechts hun instinct volgen. We zijn geschapen met een vrije wil. Het is de bedoeling dat we fouten maken, zodat we Allah om vergeving vragen.
-Geef je over aan Allah-
Zoals Adam en Hawa uit het Paradijs weggestuurd werden, zo worden vele mensen ook gedwongen hun huis en haard achter zich te laten. Bijvoorbeeld bij een natuurramp of in een oorlog. De onveiligheid en onzekerheid die je dan als mens tegemoet gaan, leiden bij sommige mensen tot teleurstelling en wrok ten opzichte van God. Waarom laat Allah mij en mijn kinderen lijden, dat is toch onrechtvaardig?
Maar zo dachten Adam en Hawa niet. Zij hadden het Paradijs verlaten, de allermooiste plek die je maar kunt bedenken. Daarbij verbleekte de aarde compleet. Maar zij vertrouwden erop dat Allah het goede met hen voorhad.
Vertrouwen op het grotere plan
Adam en Hawa begrepen dat Allah een groter plan had met de mensheid en dat zij hiertoe naar de aarde werden gestuurd. Ook onze levens maken deel uit van dit grotere plan van Allah. Hij weet in al Zijn wijsheid beter wat goed voor ons is dan wijzelf. Daarom moeten we, wat er ook gebeurt, nooit de hoop opgeven en nooit de moed en vertrouwen in Onze Schepper verliezen.
Rasoel Allah ﷺ (de Boodschapper van God) had voordat hij overleed, ontzettende hoofdpijn, zo vertelt Aicha, zijn vrouw. Zij hoorde hem zeggen: Ila rafiqi al A’la, wat wil zeggen: naar de Hoogste Metgezel. (Al Boechari). Aicha had in de gaten dat hem de volgende vraag werd gesteld: “Wil jij blijven leven of ben je bereid te sterven?” Hij koos voor zijn terugkeer naar Allah.
Wij zijn allemaal bang voor de dood of bang om het leven los te laten, maar wij moeten de weg inslaan van de Profeet ﷺ . Hij heeft ons duidelijk gemaakt dat dit leven slechts een test is. Aan de ene kant genieten we van de gunsten die ons geschonken zijn, aan de andere kant hebben we veel zorgen en verdriet door alle beproevingen.
De Profeet ﷺ wist dat wij na onze dood terug mogen keren naar Huis, naar het Paradijs, als we ons overgeven in dit leven. En hij gaf ons het beste voorbeeld door voor de dood te kiezen in plaats van voor dit leven.
Dit artikel is door Suzan Affara en Nora Naber samengesteld. bron: Ibn Kathir. hoofdfoto: wallpaperflare.com
Salaam, kunnen jullie navolgende verduidelijken: “ Maar met de toestemming van Allah dringt hij binnen in ons hoofd en beïnvloedt hij onze gedachten.” en dan gaat het mij om “met de toestemming van Allah”.
Dank!!
Toestemming betekent hier dat er niets gebeurt zonder de kracht en kennis van Allah. Hij (Iblies) zei: “Geef mij uitstel tot de Dag waarop zij allen herrijzen.” Hij (Allah) zei: “Jij bent één van degenen die uitstel heeft gekregen (tot aan de eerste bazuinstoot).” (Koran, 7:14,15).
Masha Allah, dit is historische verhaal van profeet Adam en Eva, ik vind het prachtig om naar deze teksten te zoeken waar ik rust van krijgt, en ben Allah subhaan wa te ala dankbaar dat ik als moslim ben geboren en insha Allah wil ik ook het wereldse leven verlaten met een gerust hart als moslim
Ameen.
Dank voor je reactie! De Islam is inderdaad een ware gunst, het mooiste geschenk dat iemand kan krijgen als je het mij vraagt. Moge Hij ons leven enkel nemen als Hij tevreden is over ons en moge wij Hem tegemoet komen met een zuiver en gerust hart.