Met de hulp van Nouman Ali Khan zijn we op zoek naar wat Allah minimaal van ons verwacht, opdat we zouden ontsnappen aan het ergste lot in het Hiernamaals. Doordat we altijd weer een nieuwe kans kregen eindigen we net niet dáár, maar nipt aan de goede kant, bij Hem, voor altijd. We hebben geleerd dat Soera al Asr de samenvatting van de Koran wordt genoemd en daarom bekijken we die van dichtbij, als grondplan voor onze ontdekking van de rest van de Koran.
De oplettende lezer zal merken dat alle werkwoorden in de vertaling van soera al Asr hieronder in de verleden tijd staan. Terwijl de meeste Nederlandse vertalingen in de tegenwoordige tijd zijn. Maar daarover later meer…
Soera al Asr
Ik zweer het bij de Tijd,
elk mens verdrinkt in verlies
behalve degenen die geloofden
en enkele helende goede daden verrichtten,
en elkaar oprecht en met de waarheid raad gaven
en elkaar aanmoedigden met geduld en volharding
Wederkerige relatie
Je zegt het zo gemakkelijk. Raad geven. Het is echter een hele levenshouding die hier in die paar woorden wordt vervat. Het woord tawaasaw (raad geven) staat in een vorm die wijst op een wederkerige relatie. Je moet dus niet alleen anderen goede raad geven, maar ook in staat zijn advies van anderen te aanvaarden. Dit vereist dat je nederig genoeg bent om je te laten terechtwijzen en rekening te houden met de opmerkingen van de mensen om je heen.
Het woord suggereert ook nog eens dat je die raad op een liefdevolle en attente manier geeft, dat je elkaar aanmoedigt. Stort niet zomaar over anderen uit wat jij hebt geleerd en interessant of inspirerend vindt. Elk mens heeft zijn eigen context en elke context vereist een eigen aanpak: je praat anders tegen je ouders dan tegen je broer, je vriend(in), een collega, een vreemde…
bi al Haqq: waarheidslievend
Tawaasaw bi al Haqq, die elkaar in alle oprechtheid en met de waarheid raad geven. De kernbetekenis van haqq is waarheid. Het woord betekent ook dat je die raad niet geeft om je er beter door te voelen of omdat jij jezelf beter acht dan de ander. Je doet dit ook niet om indruk te maken, maar uit oprechte, eerlijke, liefdevolle zorg. Het is een aanmoediging om waarheidslievend te zijn.
bi as Sabr: geduldig en volhardend
De waarheid is hard, zegt men wel eens. Je zal merken dat de mensen die jou het meest dierbaar zijn, eigenlijk ook je moeilijkste publiek vormen. Omdat ze je kennen – jou, je geschiedenis, je gebreken – nemen ze je goede raad niet altijd ernstig. Net zíj zijn volgens de Koran de mensen aan wie je vastzit. Zíj zijn je grootste verantwoordelijkheid, en dus mag je niet opgeven. Want anders verdrink je samen in het verlies…
Tawaasaw bi assabr, die elkaar aanmoedigen tot geduld. Dat houdt ook in dat je met anderen samenwerkt om degene die achterop geraakt zijn op te pikken en aan te moedigen, steeds weer opnieuw. En opnieuw. En opnieuw…
Raad geven én aanvaarden
Dit slaat zowel op leden van je gezin, je vrienden, je collega’s op school, op het werk, in de moskee of de organisatie waarvoor je je inzet. Tawaassaw bi assabr betekent dus heel wat: raad geven maar ook kunnen aanvaarden, mensen in je leven binnenbrengen die je kracht geven en ook zelf bereid zijn die kracht met anderen te delen. Deze godsdienst dwingt je om je aandacht en zorg ook aan anderen te besteden!
Allah plaatst steeds het woord ‘en’ in de opsomming van deze soera. Geen of, maar en ! Dat wil zeggen dat we alle vier genoemde zaken moeten doen om het minimum te halen. En ook niet één keertje of een paar keer trouwens, want Allah gebruikt de verleden tijd.
Er is altijd een nieuwe kans
Er wordt pas over ons gesproken in de verleden tijd wanneer we zèlf verleden tijd zijn. Denk nooit dat je geslaagd bent – hoe hard je je ook inspant – zolang je je laatste adem niet hebt uitgeblazen: je moet steeds opnieuw proberen, opnieuw beginnen, herstellen, groeien. Eigenlijk moet ik zeggen: we mógen steeds opnieuw beginnen. Het is nooit voorbij; de zaak is nooit verloren; er is altijd een nieuwe kans. En nog één. En nog één…
Elke dag opnieuw
Elke dag, elk ogenblik van ons leven is een mogelijkheid om ons te herpakken, om in te zien dat we fout zaten, om aan de slag te gaan met daden die onze fouten herstellen, om onszelf en de mensen om ons heen aan te moedigen en kracht te geven om beter te doen. Dát is de les van soera al Asr.
Als dat het laatste is wat we doen in dit leven, dan kan over ons worden gezegd dat we iemand waren die geloofde en enkele helende goede daden verrichtte, die anderen oprecht en met de waarheid advies gaf en goede raad kon aanvaarden en toepassen en die de mensen om zich heen aanmoedigde met geduld en volharding.
Stel je dat eens voor, dat iedereen op aarde op deze manier zou leven en dat we ons allemaal liefdevol, respectvol en geduldig zouden bekommeren om de mensen om ons heen… wat zou de wereld daar goed bij varen!
We hoeven heus niet de wereld te redden.
Dat lukt vanzelf wel zodra we eerst maar eens beginnen
met onszelf en onze naasten te redden