Allah heeft elk schepsel met een reden geschapen, met een bepaalde vorm en potenties. Het ene dier bouwt nesten en legt eieren, het andere dier zwemt in de zee en weer een derde leeft in kuddes op het land. Net als wij worden dieren ook door Allah geleid; zij volgen hun instinct. En door dat te doen, zijn ze ook een voorbeeld voor ons. Zoals de raaf in het verhaal van Habil en Kabil en de hop in het verhaal van de Profeet Soelaiman en Bilqis. Lees in de serie ‘de vogels in de Koran’ over de raaf, de allereerste leraar van de mensheid.
“Onze Heer is Degene Die alles zijn vorm en aard geeft, en het dan recht leidt.” (Koran, 20:50)
Het onrecht van Kabil
Over het onrecht dat mensen elkaar aandoen gaat het verhaal van twee van de zonen van Hawa en Adam عليه السلام, Habil (Abel) en Kabil (Kaïn). Hun verhaal – waar ook de raaf in voorkomt – wordt verteld in soera al Maïda in de Koran (vers 27-31).
Als eerst volgt een inleiding op de verzen in de Koran. Volgens Ibn Kathir zouden Adam en Hawa veertig kinderen hebben gekregen, telkens een tweeling. Habil had een tweelingzus en Kabil had een tweelingzus. Kabil werkte als landbouwer, hij werkte met de grond. Habil was een herder, hij hoedde de schapen. Toen kwamen ze op een leeftijd om te trouwen. De ouders werden door Allah geïnspireerd om Habil met de tweelingzus van Kabil te laten trouwen en andersom, maar Kabil wou met zijn eigen tweelingzus trouwen. Die was namelijk veel mooier. Adam en Hawa kwamen toen met de wil van Allah op het idee dat Habil en Kabil elk een offer zouden brengen. Als Allah het offer van één van hen zou accepteren, was dat de persoon die met de tweelingzus van Kabil zou trouwen. Habil bood het beste van wat hij had, maar dat deed Kabil niet. Alsnog, toen zijn offer niet werd geaccepteerd door Allah, werd hij woedend.
Kabil doodt zijn broer
Het verhaal van de tweelingzussen vinden we overigens niet terug in de Koran. Daar staat wel aangegeven dat het offer van de één niet werd geaccepteerd en van de ander wel.
“En reciteer voor hen in waarheid het verhaal van de twee zonen van Adam, toen ieder een offer (aan Allah) bracht. Van één van hen (Abel) werd het aanvaard maar van de ander (Kaїn) niet. Hij (Kaïn) zei: “Ik zal jou doden.” Hij (Abel) zei: “Voorwaar, Allah aanvaardt alleen het offer van de godvrezenden.
Wanneer jij je hand naar mij uitstrekt om mij te doden: het is niet aan mij om mijn hand naar jou uit te strekken om jou te doden, waarlijk, ik vrees Allah, Heer der Werelden.
Voorwaar, ik wil dat je mijn zonde en jouw zonde op je neemt en dat het dan tot de bewoners van de Hel wordt. En dat is de vergelding voor de onrechtvaardigen.
Toen zette hij zich ertoe aan om zijn broeder te doden en hij doodde hem, en zo werd hij een van de verliezers.
Toen stuurde Allah een raaf, die (met zijn poten en snavel) over de grond kraste om hem te laten zien hoe hij het lichaam van zijn broeder kon bedekken. Hij zei: “Wee mij! Waarom ben ik zo zwak dat ik niet net zoals de raaf het lichaam van mijn broeder kan bedekken?” En zo werd hij een van hen die wroeging hebben. (Koran, 5:27-31)
Kabil accepteert noch de wetten van Allah, noch de regels van zijn ouders
Kabil zegt: “Ik ga jou doden,” waarop Habil zegt: “Ik ga jou niet doden, want ik vrees Allah.” Beiden weten dat ze Allah en hun ouders moeten gehoorzamen, maar Kabil accepteert noch de wetten van Allah noch de regels van zijn ouders.
Habil probeert hem te kalmeren. Hij herinnert hem eraan: ik wil niet dat jij een zonde op jouw naam zet en dat je naar het vuur gaat. Het is een bewijs dat zij beiden op de hoogte waren van het doel van het leven. Maar Kabil krijgt last van waswas, influisteringen van shaitan. Het is voor het eerst op de aarde dat de mens met waswas te maken heeft en dus ook voor het eerst dat de nafs, het ego, een rol speelt. Zijn jaloezie is zo groot en hij voelt zich zo miskend, dat hij besluit om zijn eigen broer te doden. Achteraf heeft hij spijt, want hij voelt zich na de moord niet gelukkiger zoals hij had gehoopt. Maar zijn berouw is niet oprecht omdat hij geen vergiffenis bij Allah zoekt.
De Boodschapper van Allah ﷺ heeft gezegd: “Van elke ziel die onrechtvaardig vermoord wordt, krijgt de eerste zoon van Adam een deel van die last, want hij was de eerste die een moord pleegde.” (Sahih al Jami)
De uitleggers van de Koran hebben gezegd: Kabil wist niet wat hij met het lichaam moest doen. Hij sleept hem mee, urenlang sleepte hij hem voort tot hij zag hoe de raaf een gat groef om een andere dode raaf te begraven. En toen deed hij hem na.
Waarom de raaf?
Maar wat is de reden dat Allah, de Alwijze, de raaf heeft gestuurd en geen andere vogel?
De raaf is de grootste vogel uit de familie van de kraaien. Hij behoort samen met zijn soortgenoten tot de slimste vogels die er bestaan. Allah heeft de raaf gekozen om de eerste leraar van de mens te zijn. Vergeleken met andere vogels heeft hij de grootste hersenen. Wetenschappers hebben ontdekt dat kraaien zelfs de intelligentie hebben van een kind van 7 jaar.
Zo zijn ze bijvoorbeeld in staat om gebruik te maken van geïmproviseerd gereedschap. Wetenschappers ontdekten dat kraaien bijvoorbeeld takjes en bladstelen gebruiken om insectenlarven uit gaten en holen in rottende boomstammen te graven en die vervolgens op te eten. Al eerder hadden dezelfde wetenschappers gezien dat als een kraai moet kiezen tussen een rechte en een gehaakte draad als gereedschap, hij een gehaakte draad kiest om een prooi te vangen. Tijdens één proef was de gehaakte draad zoekgeraakt en maakte de vogel uit de rechte draad zelf een haak.
Zelfbeheersing
Uit een andere studie bleek dat kraaien zichzelf goed kunnen beheersen. Als de kraaien gevraagd werden om te wachten met eten zodat ze daarna iets wat lekkerder was zouden krijgen, konden de kraaien zich goed inhouden. Ze hadden dus in de gaten dat er een feestmaaltijd op hen wachtte als ze geduld zouden tonen.
Ook zijn kraaien in staat om gezichten te herkennen en om elkaar te waarschuwen voor gevaar en om de waarschuwing door te geven aan de volgende generatie.
Rechters en juryleden
Kraaien kun je ook beschouwen als rechters en juryleden. Ze houden zich aan bepaalde wetten en als één van hen een misdaad pleegt – met andere woorden de regels overtreedt – spreken zij recht. Kraaien maken tijd voor de rechtszaak. Biologen hebben gezien dat zij zich verzamelen en de beschuldigde berechten. Als ze hem straffen, beaamt hij dit door middel van het maken van een geluid.
Er volgt een rechtszaak én een veroordeling als één van hen bijvoorbeeld het eten van de kleine vogels pakt. Voor straf plukken ze dan zijn veren, zodat de misdadiger niet meer kan vliegen, totdat de veren terug groeien.
Een ander voorbeeld: als één kraai een andere kraai uit het nest stoot, moet hij een nieuw nest voor de ander maken. Een derde voorbeeld: elke kraai heeft een eigen vrouwtje. Hij mag niet met een ander vrouwtje paren. Doet hij dat wel, dan pikken de anderen hem met hun snavel totdat hij sterft.
Gedragscode
De kraai is de enige vogelsoort die als er één van zijn soortgenoten sterft, hem begraaft. Met meerdere vogels maken ze een geschikt graf voor hem afhankelijk van zijn grootte. De mensheid heeft van de kraai niet alleen geleerd dat we ons aan regels en wetten moeten houden, maar ook hoe we ons moeten gedragen en hoe we onze doden moeten begraven.
Neem niet Kabil als je voorbeeld want hij is degene die als eerste een moord pleegde, waardoor hij de last van elke moord die op aarde gepleegd wordt ook deels meedraagt. Wees juist als Habil die het beste gaf van zichzelf en doe het goede. Zeg bijvoorbeeld de waarheid als er onrecht wordt gepleegd; help iemand met boodschappen tillen; glimlach naar een ander; spreek iemand moed in. Als andere mensen jou als voorbeeld zien, krijg jij er ook de beloning voor. En kijk de eerstvolgende keer dat je buiten een raaf of kraai ziet met respect naar de vogel, want hij was wel de eerste leraar die Allah in al zijn wijsheid naar de mensheid heeft gestuurd.
Lees ook het artikel over de hop in de serie ‘Vogels in de Koran’. De hop in het verhaal van de Profeet Soelaiman is een soldaat, boodschapper en wateringenieur.
Dit artikel is geschreven door Suzan Affara en Nora Naber. Hoofdafbeelding: wikipedia. Bronnen: Ibn Kathir, Islam-uitleg.com, huisdierhier.nl