“Allah heeft engelen geschapen met verstand maar zonder begeerten; dieren met begeerten maar zonder verstand; en de mens met zowel verstand als begeerten. Als iemands verstand sterker is dan zijn begeerten, is hij als een engel; en als zijn begeerten sterker zijn dan zijn verstand, is hij als een dier.” (Ibn Al-Qayyim)
Er is een oorlog gaande in elk van ons. Een constante battle tussen het verstand en onze begeerten; tussen ons hogere en lagere zelf. Ibn Al-Qayyim toont ons wat het ongelooflijke resultaat kan zijn van de oorlog op basis van de keuzes die we maken.
Strijd in ons binnenste
Deze innerlijke paradox – de met elkaar strijdende krachten in ons binnenste – is een natuurlijke consequentie van de wijze waarop we geschapen zijn. In de Heilige Koran zegt Allah:
“Voorzeker, Wij hebben de mens in de beste vorm geschapen. Daarna doen Wij hem terugkeren tot het laagste van het laagste. Behalve degenen die geloven en goede daden verrichten. Voor hen is er een ononderbroken beloning.” (Koran, 4-6)
Houdt het ooit op?
We hebben allemaal onze goede en slechte dagen. Het is belangrijk in te zien dat we nooit alleen het één en nooit alleen het andere zijn – het is geen permanente situatie. Onze toestand – of dit nu engelachtig of ‘beestachtig’ is – verandert continu zolang we door dit leven reizen en aan verschillende omstandigheden blootgesteld worden die het beste en het slechtste in ons naar boven halen.
Het ene moment voelen we ons sterk: we voelen een innerlijke puurheid die ons helpt boven onze begeerten uit te stijgen. Het lukt ons goed om onze begeerten onder controle te houden. Het andere moment voelen we ons zwak en zwelgen we in zelfmedelijden. En zijn we niet in staat om de verleidingen die op ons pad komen, te weerstaan. Soms zoeken we bepaalde situaties bewust op, terwijl we weten dat het verkeerd kan aflopen.
Houdt het ooit op? Ja, als we onze laatste adem hebben uitgeblazen.
Laat me met rust!
Gedurende 11 maanden in het jaar staan onze externe omgeving en dagelijkse omstandigheden bloot aan een onophoudelijke rollercoaster van innerlijke strijd. Maar als de vastenmaand Ramadan begint, verandert alles. We worden met rust gelaten!
Ineens zijn we niet meer de enige die proberen ‘goed’ te doen en te zijn. Iedereen streeft er ineens naar om een betere moslim te zijn, om een beter mens te zijn. Groepsdruk kan er enerzijds toe leiden dat je van het pad af gaat, maar als die groep bestaat uit de moslimgemeenschap, dan kan diezelfde groep er ook voor zorgen dat jij streeft naar het zuiveren van je ziel en het contact met Allah vermenigvuldigen.
Zie je, het maakt niet uit, of jouw geloof al sterk is of niet. Het maakt niet uit of je een geboren moslim bent of niet. Over de gehele aardbol verspreid brengt Ramadan moslims op allerlei spirituele niveaus samen. Waar je ook bent op jouw reis in het leven, Ramadan is een periode waarin we allemaal een betere versie van onszelf willen worden.
De grote schoonmaak van de ziel
Ramadan zorgt voor een verandering van onze dagelijkse routines. We moeten onze schema’s omgooien, waardoor we het gevoel krijgen dat er iets bijzonders aan de hand is in deze maand. Daarnaast neigen we er veel meer dan anders naar om onze lichamelijke behoeften onder controle te houden. En hierdoor voeden we en zuiveren we ons hogere zelf, onze ziel, en daarvan ontwikkelen we onszelf als persoonlijkheid.
Er zijn zelfs moslims die in deze maand de laatste tien dagen in i’tikaaf (retraite in de laatste 10 dagen van de Ramadan) doorbrengen, waardoor ze volledig afstand nemen van hun normale leventje en hun dagen biddend en in eenzaamheid doorbrengen zonder contact met de buitenwereld. Maar zelfs als we deze tien dagen niet in de moskee doorbrengen, dan kunnen we alsnog enkele dagen of uren in i’tikaaf doorbrengen. Dat kan in de moskee zijn of elke plek waar we weg zijn van de mensen en dingen die ons doorgaans bezighouden.
De sluierbewolking trekt op
En zonder de constante aanwezigheid van de duivels – die zijn opgesloten in de Ramadan – is het makkelijker om opzij te schuiven wat ons afleidt. Is het makkelijk om de dingen te zien zoals ze echt zijn. De schellen vallen ons van de ogen, de sluierbewolking trekt op en onze harten zijn de vruchtbare grond om prachtige zaadjes te planten.
Zaadjes die, naar we hopen, wortel zullen schieten in deze maand. En die zullen uitgroeien tot nieuwe gewoonten, nieuwe daden, nieuwe gedachten en nieuwe deugden – zoals zelfvertrouwen, doorzettingsvermogen, zelfbeheersing, verantwoordelijkheid – waardoor we er weer een jaar lang tegenaan kunnen.
Zie de Ramadan als een waardevolle kans. Tref je voorbereidingen, maak nu al een planning in de weken voorafgaand in de Ramadan, automatiseer de nieuwe gewoonten in de Ramadan en evalueer aan het eind van de Ramadan welke nieuwe gewoonten en deugden jij in staat bent om vast te houden.
Loop niet te hard van stapel
Natuurlijk wil je een berg van goede daden opbouwen waarmee je ontelbare beloningen ontvangt in het Hiernamaals. Maar loop niet te hard van stapel, want anders brand je snel op. Beter is het om een rustige en standvastige aanpak te kiezen, die je vol kunt houden. Kies één ding tegelijk, iets wat niet al te zwaar voor je is, waardoor je eerlijk kunt blijven naar jezelf en begin er nu al mee. Met in je achterhoofd dat de meest geliefde daden bij Allah de daden zijn die je met regelmaat en volhardendheid doet, ook al zijn ze klein (volgens een hadith in Boechari en Moeslim).
Breng de engel in jou naar boven
De strijd tussen begeerten en verstand woedt voort in je innerlijk, maar als we de tijdelijke wapenstilstand, die de Ramadan is, naderen, bouw dan tijdens deze maand extra munitie op. Je hebt engelachtige potenties. Maak gebruik van de gunsten die je gegeven zijn door Allah en laat de engel in jou ontwaken en groeien, zodat je het hele jaar erna jezelf kan overwinnen. Doe mee aan het Ramadan Word Wakker Plan.