Hoe het is om als moslima een eigen bedrijf te beginnen? Qantara ging op zoek naar vrouwen die die stap al hebben genomen. In Nederland én daarbuiten. Wat zijn hun drijfveren en strategieën? Het blijken allemaal vrouwen met een zelfde soort missie: anderen helpen staat voor hen bovenaan de lijst.
** Naam: Hanna Hosselet – Bedrijf: Youmewe Media – Land: Nederland **
De drive om iets uit te willen puzzelen en zelf dingen maken, zat er bij Hanna al vroeg in. Dus toen op de lagere school de eerste computers in gebruik werden genomen, ging ze meteen op onderzoek uit. Ze was nieuwsgierig naar hoe deze wondermachines werkten en ontdekte al snel dat je een pagina kon openklappen om te zien hoe hij in elkaar was gezet. Al spelenderwijs leerde ze zichzelf de toen gangbare programmeertalen. En de liefde voor computers bleef, dus is ze altijd mee blijven groeien. Met als gevolg dat men haar tot op de dag van vandaag weet te vinden als er een site moet worden gebouwd.
Hanna: “Maar het kwam niet in me op om met deze hobby mijn geld te gaan verdienen. Daarvoor keek ik naar mijn andere grote passies: film en theater. Ik wilde zelf ook mooie verhalen kunnen vertellen en koos uiteindelijk voor een studie aan de Northern Film School in het Engelse Leeds. Het werd de afstudeerrichting scenario schrijven en productie, zodat ik ook al de organisatie die bij filmen komt kijken onder de knie kreeg. Het feit dat ik sites kon bouwen bleek een waardevolle aanvulling om publiciteit te maken voor onze films. Mijn medestudenten hadden ook al gauw door hoe creatief ik was met de computer. Ik heb er veel van geleerd, ik kreeg eigenlijk een spoedcursus marketing in de praktijk. Ik probeerde veel dingen uit en zag wat wel en niet werkte.”
“Voor de buitenwereld ging mijn bekering heel snel. Maar van binnen borrelde het bij mij al heel lang.”
Gulden middenweg
Na haar studie vond Hanna een baan als filmmaker in Engeland. Maar eenmaal aan het werk, ging het knagen: “Is dit nu wat ik wil?” Toen ze die vraag voor zichzelf eerlijk met “nee” beantwoordde, besloot ze terug te gaan naar Nederland. Daar ontmoette ze haar huidige man en bekeerde zich in 2006 tot de islam. “Voor de buitenwereld ging het heel snel. Maar van binnen borrelde het bij mij al heel lang. Ik werd getroffen door de rust die van het geloof uitging en toen ik me erin ging verdiepen, viel alles op zijn plaats. Ik was in mijn jonge jaren best wel extreem qua uiterlijk en levenswijze, maar qua islam heb ik altijd voor de gulden middenweg gekozen. En daar voel ik me goed bij.”
Na al deze grote wijzigingen in haar leven ging Hanna op zoek naar een opleiding die met een gezin te combineren zou zijn. “Ik kwam uit bij maatschappelijk werk. Ook hierin vond ik de combinatie van met mensen werken en verhalen vertellen. In dit geval is het meer verhalen helpen ‘herschrijven’, zodat mensen weer door kunnen in het leven.” Ze studeerde af als coach/trainer, maar kwam met haar diploma maar moeilijk aan de bak. “Ik weet niet hoe groot de rol van mijn hoofddoek was bij de afwijzingen, wel was er één bedrijf dat me gevraagd heeft of ik hem af wilde doen als ik de baan kreeg. Ook werd soms gezegd dat ze twijfelden om mij aan te nemen, omdat ze dachten dat hun cliënten problemen met de hoofddoek zouden hebben.”
Sitebouwer en coach
Hanna zat niet bij de pakken neer en besloot voor zichzelf te beginnen. “Ik ging aan de slag met het opzetten van een interculturele communicatietraining. In mijn Amsterdamse netwerk zaten op dat moment veel beginnende onderneemsters en samen startten we een ondersteuningsgroep om elkaar bij te staan. Mij werd natuurlijk gevraagd om te helpen bij het bouwen van de sites. En toen viel opeens het kwartje. Omdat ik bij mijn vriendinnen ook actief meedacht over de bedrijfsvorm, was ik eigenlijk sitebouwer en coach in één. Een combinatie die me heel erg beviel. Ik zie een website als een conversatie, dus ook mijn passie voor verhalen vertellen kon ik er in kwijt. De eerste betaalde opdracht voor mijn bedrijf Youmewe Media kreeg ik in de zomer van 2012. Op dit moment werk ik alleen nog maar in de ochtenden, want ik heb inmiddels de zorg voor drie jonge kinderen. Een zoontje van 6 jaar en een tweeling van drie.”
“Ik zie een website als een conversatie, dus ook mijn passie voor verhalen vertellen kon ik er in kwijt.”
Het leukste van haar baan is dat ze de onderneemsters zo kan zien groeien. Tot die conclusie komt Hanna als ze terugkijkt op de afgelopen vijf jaar. “De vrouwen komen bij mij tijdens het nemen van een belangrijke stap in het bouwen van hun onderneming. Al pratend help ik ze om besluiten te nemen over de manier waarop ze hun product willen presenteren, hoe ze de verkoop willen organiseren en hoe ze hun marketing kunnen aanpakken. Ik merk wel dat veel klanten onervaren zijn. Soms is het moeilijk om in te schatten hoeveel ervaring ze hebben met wat er allemaal bij een eigen site komt kijken.”
“De budgetten zijn vaak niet groot. Maar ik wil niet alleen een site bouwen en de inlogcodes geven. Er is ook daarna nog technische hulp nodig. Daarom heb ik gekozen voor een vast pakket, dat duidelijk onderverdeeld is in de stappen die genomen moeten worden. Ik schrijf dus geen uren, dat doe ik alleen maar in specifieke gevallen. Bijvoorbeeld als een bestaande klant een uitbreiding van zijn site wil, bijvoorbeeld in de vorm van een webshop. Omdat ik de klant dan al ken en de site zelf heb gebouwd, kan ik de uren redelijk goed inschatten.”
Je bedrijfsplan is nooit klaar
Hanna: “Ik heb voor beginnende ondernemers twee belangrijke tips. Ten eerste moet je beseffen dat alles altijd blijft veranderen. Eigenlijk is je bedrijfsplan dus nooit klaar! En dat is ook goed. Want een bedrijf moet in ontwikkeling blijven. Je leert bovendien je doelgroep steeds beter kennen en zult als reactie daarop je product blijven aanpassen. Je bedrijf staat eigenlijk nooit stil. Dus moet ook je website met je mee kunnen groeien. Daar hou ik in mijn basisopzet rekening mee. Op dit moment richt ik me daarom vooral op WordPress. Dat platform biedt qua opmaak veel mogelijkheden en is heel gebruiksvriendelijk voor mensen die geen professionele kennis hebben van het onderhouden van een site.”
“Ga met je doelgroep in gesprek. Wie wil je dat jouw klant wordt?”
Want dat vindt Hanna belangrijk: dat haar klanten al doende ook kunnen leren lezen en schrijven met hun site. De tweede tip is net zo belangrijk: “Ga met je doelgroep in gesprek. Wie wil je dat jouw klant wordt? Als je dat goed voor ogen hebt, kun je ze heel specifiek gaan zoeken en benaderen. Ik merk ook in mijn eigen bedrijf hoe belangrijk is om duidelijk af te bakenen welke klanten bij me passen. Het is niet altijd meteen duidelijk of een nieuwe klant in mijn werkwijze past. En soms kan dat leiden tot veel extra uren én een ontmoedigde klant.”
Klanten en uitdagingen
“Ik bied inmiddels ook alleen maar managed hosting aan, waarbij ik verantwoordelijk blijf voor de updates en dus zorg dat de site goed beveiligd is en soepel blijft lopen. De leukste klanten zijn diegenen die al een sterk bedrijfsidee hebben en waarmee ik verder kan gaan dan bij de klanten die nog zoekende zijn. De opdrachten zijn heel divers. Zo heb ik onlangs een site gemaakt voor een coach op het gebied van gezonde voeding, een onderwerp waar ik op dit moment persoonlijk ook erg mee bezig ben. Totaal anders was de uitdaging om voor La Abaya een webshop te maken die qua sfeer vergelijkbaar was met de persoonlijke aanpak die de klanten in de oorspronkelijke studio aan huis gewend waren.”
Hanna: “Het verhalen vertellen lijkt me in het bloed te zitten. Het loopt in ieder geval als een rode draad door mijn leven. Mijn loopbaan is misschien een beetje onconventioneel, maar de stappen die ik heb genomen hebben me gebracht waar ik nu ben. Een plek die heel erg bij me past!”