“Allah is de Gever. Zelfs als het lijkt alsof Hij je iets ontneemt. Als je een wijze gelovige bent, zal je altijd de aandacht richten op wat je gegeven is, in plaats van je te fixeren op de illusie van wat je is afgenomen.” Eén van de meest inspirerende spreeksters op het gebied van de islam is Yasmin Mogahed. Zij weet als geen ander het hart te beroeren. Onlangs stuurde zij een voorproefje uit haar nieuwste boek dat binnenkort verschijnt. Daarin laat ze ons zien dat Allah geeft, zélfs als Hij neemt.
Yasmin Mogahed: “Dit jaar komt de Ramadan tot ons tijdens een wereldwijde pandemie. Velen van ons hebben een gevoel van gemis. Voor de eerste keer in ons leven kunnen we niet naar de moskee voor tarawih (Ramadan-gebeden na het avondgebed) en qiyam al layl (het nachtgebed). We kunnen niet op bezoek bij familie en we kunnen geen gemeenschappelijke iftar (maaltijd na zonsondergang in de Ramadan) bezoeken of organiseren. Velen van ons maken zich zorgen dat daardoor Ramadan niet compleet zal zijn.
Dat zou inderdaad het geval zijn als je er bewust voor had gekozen om jezelf deze dingen te ontzeggen. Maar niet als het qadr Allah is – als het je lotsbestemming is. Dit gaat dieper. Laat tot je doordringen dat wat Allah voor jou als gelovige beslist, altijd goed is voor je.
Goeds in alles
De profeet vrede zij met hem zei: “Hoe bijzonder zijn de zaken van de gelovige, want voor hem zit er goeds in alles. Dit is zoals de gelovige het ziet. Als er hem (of haar) iets moois overkomt, bedankt hij Allah en zit er op die manier goeds voor hem in. En als hem iets moeilijks overkomt, toont hij zich geduldig en is er op die manier goeds voor hem in. “ (Sahih Muslim 2999) In een ander hadith (overlevering) zegt de profeet vrede zij met hem, “Ik ben verbaasd over de gelovige. Waarlijk, Allah neemt geen besluit voor de gelovige, behalve dan dat het goed voor hem (of haar) is.” (Musnad Ahmad 12495, Hasan)
Dit betekent dat alle omstandigheden die Allah voor je heeft uitgekozen, goed voor je zijn zolang je reageert met geduld en dankbaarheid. Soms zijn onze cadeaus ingepakt in verlies en armoede. Maar soms wordt pijn veroorzaakt door dingen die juist mooi zijn en plezier geven. Allah zegt:
“Het kan zo zijn dat jullie een afkeer hebben van iets terwijl het jullie juist ten goede komt, maar het kan ook zo zijn dat jullie van iets houden terwijl dat net een slechte (afloop) zal kennen. En Allah weet en jullie niet.” (Koran, 2: 216)
De dingen zijn vaak niet wat ze lijken.
We gaan nu nog een stapje verder. Zelfs als je als gelovige de boosheid van Allah hebt verdiend, kan het feit dat Hij je iets ontneemt nog steeds een gunst zijn! Want het schudt je als gelovige wakker en dit kan ervoor zorgen dat je berouw toont en terugkeert naar Allah. Op die manier is ook iets dat je ontnomen wordt, nog steeds goed voor jou als gelovige.
Allah Kariem, Hij is de meest Vrijgevige.
Zelfs als Hij neemt, geeft Hij.
Allahoe akbar.
Broeders en zusters, denk nooit negatief over Allah. Hij geeft altijd. Altijd. De vraag is eerder: Zullen wij ontvangen? Zullen we het geven begrijpen met onze harten? Of zijn we zo koppig dat we alleen een cadeau van Allah aannemen als het verpakt is op de manier die we fijn vinden? Een verpakking die we begrijpen of waar we aan gewend zijn? Accepteren we alleen de besluiten van Allah als het besluit in lijn ligt met wat wij voor ogen hebben?
Net als bij alle beproevingen pakt Allah misschien iets van je af om je er iets beters voor in de plaats te geven, of Hij geeft je iets dat in elk geval op dat moment beter voor je is. Soms ontneemt Allah jou iets zodat je geduld kan tonen en daarvoor beloond zal worden. Soms ontneemt Allah jou iets om jouw innerlijk te zuiveren.
Aanbidding in afzondering
Misschien ontneemt Allah ons gemeenschappelijke iftars zodat we ons opnieuw kunnen verbinden met onze gezinnen en families. Of misschien ontneemt Allah ons het gezamenlijk gebed, zodat we kunnen proeven van aanbidding in afzondering. Misschien ontneemt Allah ons tijdelijk de toegang tot de moskee, zodat we beseffen dat Allah niet beperkt is tot een bepaalde plaats of tijd. Allah is altijd dichtbij. Hij is dichter bij ons dan onze halsslagader. We kunnen Hem altijd en overal aanroepen. En bij dit alles, na de ontwikkeling en zuivering die Hij voor ons wil, zullen we misschien beloond worden alsof we naar de moskee gegaan zijn.
De profeet zei: “Als een dienaar ziek wordt of reist, zal datgene dat hij normaal deed toen hij gezond was en thuis verbleef, voor hem worden vastgelegd.” (Sahih al-Boechari 2834) Denk ook aan de les die onze profeet meegaf aan Oem Salama, een van de moeders van de gelovigen. Dat zelfs door ontberingen we iets kunnen ontvangen. De profeet vrede zij met hem zei: “Er is geen moslim die door een rampspoed wordt getroffen en zegt wat Allah ons heeft opgedragen – ‘Waarlijk tot Allah behoren wij en tot Hem zullen we terugkeren. Oh Allah, beloon mijn lijden en geef me in plaats daarvan iets dat beter voor me is’ – die niet zal worden vergoed met iets dat beter is.” (Moeslim 918)
Solide basis in begrip van Allah
Pas als jij je manier van kijken verandert, zal wat je om je heen ziet ook veranderen. Die keuze is aan jou. Je kunt blijven kijken naar wat je hebt verloren en nu moet missen. Of je kunt verder kijken. Ibn ul Qayyim schrijft daarover: “Het is uit de perfectie (ihsan) van Allah dat Hij zijn dienaar laat proeven van de bitterheid van de breuk voordat de zoetheid komt van het herstel. Dus Hij maakt niets kapot voor de dienaar, zonder dat Hij ook zorgt voor herstel. Hij ontneemt niets, zonder dat Hij ook geeft. Hij test Zijn dienaar niet (met moeilijkheden), zonder hem beter te maken.”
Bedenk dat Allah een gelovige nooit echt iets ontneemt. Hij schenkt de gelovige voortdurend. Dit besef moet komen vanuit een solide basis van ons begrip van Allah. We moeten deze kennis vast houden in onze harten. Als we in een omstandigheid zitten door de wil van Allah, weten we dat het goed voor ons zal zijn. Zelfs als Zijn cadeau is ingepakt in iets waar we een hekel aan hebben. Vaak is het bitterste medicijn het middel dat uiteindelijk zorgt voor onze genezing.