Vanwege mijn ziekte heb ik lichamelijk veel pijn en dat maakt dat ik me aan het terugtrekken ben. Ik ben aan het minderen op het pad van Dawah en met mijn projecten en ik leg de focus op mijzelf. Wellicht zal ik mijn tweede boek schrijven. Misschien doe ik enkel kennis op. Of misschien moet ik nog meer tot mijzelf komen. Ik weet het even niet meer.
Ik ben me dus eigenlijk aan het terugtrekken, maar dan, voor de zoveelste keer, wordt onze geliefde Profeet ﷺ aangevallen. Smakeloos wederom. Er zijn een aantal aanslagen vlak achter elkaar. En het riedeltje begint weer. Ik moet me uitspreken. Zucht. Opnieuw komen alle uitgekauwde vragen weer op mij af. Mijn tijdlijnen stromen over van discussies en dedain. En ik moet, mede door mijn zwakke gezondheid, kiezen tussen twee kwaden. Argumentum Ex Silentio – wie zwijgt stemt toe – of een tegenoffensief op een volwassen manier.
Ik heb veel vrienden die niet geloven. Veel vrienden uit een overwegend blank en atheïstisch dorp. Geen probleem; ik ben dit gewend. Ik respecteer hen en zij mij.
Is belediging een gebrek aan zelfliefde?
Ik slaap al slecht. Om het uur word ik wakker om weer iets achter mijn kiezen te stoppen. Door de winter zijn mijn spieren en zenuwen extra alert en doen zeer. En op één of andere manier doet mijn brein het tegenovergestelde; overuren draaien. Ik denk na in mijn neurologische wanorde en chaos. Waarom is het voor veel mensen aangenaam om anderen opzettelijk te beledigen? Waarom zou je dit willen? Is het een gebrek aan zelfliefde? Een gemis? Een gebrek aan leidraad en zingeving? Is dit beschaving? Hebben sommigen het echt niet door of willen ze het simpelweg niet snappen dat het echt beledigend is…?
Want het is hij, die de beste is van de kinderen van Adam ﷺ.
Hij, die als eerste de bemiddeling (in Het Hiernamaals) zal worden verleend.
Hij, die de geëerde ‘waseela’ (verheven positie), de ‘fadheela’ (een rang boven de rest van de schepping) en de ‘al maqaam al mahmood’ (verhoogde en speciale plaats) bezit.
Hij, die de ‘Kauthar’ (een fontein in Het Paradijs) werd toegekend.
Hij, die naar de hoogste Hemel werd gebracht om zijn Heer te ontmoeten en naar de aarde terugkeerde om over zijn ontmoetingen te vertellen.
Het is hij, Mohammed ﷺ die door meer dan 1,7 miljard moslims wordt gevolgd en van wie onvoorwaardelijk wordt gehouden. Allah zegt:
“De Profeet is de gelovigen meer waard dan zijzelf.” (Koran 33:6)
En de Profeet ﷺ zelf zei: “Niemand van jullie zal een ware gelovige zijn totdat ik meer geliefd bij je ben dan jijzelf.” (Sahih al Bukhaari)
Belangrijker dan ons eigen ego
Om bovenstaande vers uit te leggen, legt Ibn al Qayyim uit dat de Profeet ﷺ een ‘hogere claim’ op de gelovigen heeft dan zij op zichzelf. Dat wil zeggen, hij zou belangrijker voor ons en meer geliefd bij ons moeten zijn dan wie dan ook, na Allah, onze familie en inclusief ons eigen ego. En dat is hij ook.
Vanwaar dan deze hetze? Is het vanuit een soort van haat-liefde oogpunt? Het jaloerse en barbaarse jongetje dat zijn minnares weg ziet lopen met een ander? Waarom kan iemand die zijn weg niet volgt dit niet begrijpen of op zijn minst respecteren? Het fascineert mij psychologisch enorm en de vraag die hier centraal staat zal waarschijnlijk met voortschrijdend inzicht onbeantwoord blijven en louter beantwoord worden met speculaties.
Je geloof compleet maken
Op een dag wandelde Omar Allah is tevreden met hem met de Profeet ﷺ en hij zei: “Bij Allah, ik hou van je, o Profeet van Allah.” De Profeet vroeg: “Meer dan van jouw kinderen, Omar?” Omar antwoordde: “Ja, Profeet van Allah.” De Profeet vroeg: “Meer dan van jouw geld, Omar?” En Omar antwoordde: “Ja, Profeet van Allah”. De Profeet vroeg hem toen: “Meer dan van jouzelf, Omar?” Omar antwoordde: “O nee, Profeet van Allah.” De Profeet zei toen tegen hem: “O Omar, je geloof zal nooit compleet zijn totdat je meer van mij houdt dan van jezelf.”
Om dit recht te zetten, isoleerde Omar zich gedurende een korte tijd. Toen hij terugkeerde, stond hij in het midden van de moskee en riep hij uit: “O Profeet van Allah, nu hou ik meer van jou dan van mijzelf.” De Profeet ﷺ antwoordde: “Nu Omar, o Omar, nu.” Op dat moment, toen hij de Profeet liefhad boven zichzelf, werd zijn geloof compleet.
Later werd Omar gevraagd wat hij had gedaan om zijn liefde voor de Profeet in zo’n korte tijd te vergroten. Hij zei: “Ik vroeg me af wie ik meer nodig had, mezelf of de Profeet van Allah? Ik ontdekte dat ik de Profeet meer nodig had. Ik zal niet voor mezelf kunnen opkomen op de Dag des Oordeels, maar de Profeet van Allah wel. Mijn daden zullen me niet op het hoogste niveau brengen, maar mijn liefde voor de Profeet wel. Ik heb mezelf niet van de duisternis naar het licht gebracht, maar de Profeet van Allah deed dat wel. Dus kroop de liefde van de Profeet in mijn hart in vergelijking met mijn liefde voor mezelf.” (Sahih al Bukhaari)
Vanwaar onze liefde voor de Profeet?
Om de Profeet ﷺ diep lief te hebben, moet je hem goed kennen. En hier kan het al mis gaan. Hoeveel mensen kennen hem daadwerkelijk? Eén van de manieren waarop wij dit zelf kunnen doen, is door zijn seerah (zijn biografie) te bestuderen als individuen, als gezinnen en als gemeenschappen. Maar hoeveel van zijn tegenstanders hebben dit gedaan? Het verwerven van inzicht in zijn leven en persoonlijkheid zal ons in staat stellen een liefde te ontwikkelen die gebaseerd is op kennis en waardering voor zijn sublieme karakter.
Ik daag hierbij eenieder uit om te duiken in zijn leven:
De Profeet ﷺ als Leider
Als leraar, bestuurder en leider is zijn voorbeeld onberispelijk. Hij gaf niet zomaar bevelen; hij was de eerste die actie ondernam om een doel na te streven. Zo stond hij zowel bij de Slag van Badr als Uhud aan de frontlinie om deel te nemen aan de veldslagen.
Zijn altruïsme ﷺ
Zijn onzelfzuchtigheid en oprechtheid, zijn eerlijkheid en waarachtigheid, zijn vrijgevigheid en grootmoedigheid zijn onvergelijkbaar. Toen de mensen van Mekka hem vervolgden en hij gewond raakte, zei hij: “O Allah, vergeef mijn volk, ze weten niet wat ze doen”, terwijl hij het bloed van zijn gezicht veegde.
Zijn nederigheid en barmhartigheid ﷺ
Zijn mededogen en barmhartigheid zijn ongeëvenaard. Hij speelde met de wezen, kinderen die door de samenleving werden gemeden. Hij maakte grapjes met iedereen, jong en oud. Bij een bekende gelegenheid verlengde hij zijn gebed en daarmee zijn vermoeidheid om zijn kleinzoon, die op zijn rug was geklommen, niet te storen.
Zijn vriendelijkheid ﷺ
Zijn vriendelijkheid strekte zich uit naar de aarde en de wezens die erop wonen. Hij zorgde voor dieren en repareerde ooit de vleugel van een gewonde vogel. Ook moedigde hij waterbehoud aan en waarschuwde hij voor vervuiling van rivieren en zeeën. Hij drong aan op het planten van bomen en zei: “Als iemand een boom plant en deze (boom) groeit, dan zal Allah voor hem een boom planten in Het Paradijs.”
Zijn gerechtigheid ﷺ
Hij is het icoon voor gerechtigheid. Hij maakte geen onderscheid tussen sterk en zwak, rijk en arm, vriend of vijand, en moslim of anderszins. Zijn relatie met iedereen was gebaseerd op liefde, genegenheid en begrip. De joodse gemeenschap in Medina was behoorlijk onder de indruk van zijn onpartijdigheid en eerlijkheid en legde hun geschillen vaak voor aan hem om te beslissen.
Zijn ouderschap ﷺ
Hij was de beste vader. Zo had de Profeet zoveel liefde voor zijn dochter Fatima, dat wanneer Fatima binnenkwam, hij opstond en haar de hele tijd tussen haar ogen kuste.
Zijn liefde voor zijn vrouwen ﷺ
Een man uit zijn gevoelens vaak anders dan een vrouw. Waar een vrouw haar liefde vaak uit met woorden als ‘Ik hou van je, ik mis je, ik heb je nodig’, laat een man zijn liefde liever zien in daden. De Profeet ﷺ heeft laten zien hoe je ook als man de woorden die in jou als mens verborgen liggen, kunt gebruiken. Hij drukte zijn liefde en passie zowel verbaal als non-verbaal uit.
Het is bekend dat hij zijn vrouw Aïsha Allah is tevreden met haar verwende en haar en zijn andere vrouwen liet horen wat ze wensten van hun geliefde echtgenoot. Opdat wij zouden zien hoe belangrijk dit is in een huwelijk. Ibn Asakir vertelde op gezag van Aïsha dat ze zei dat de Profeet ﷺ haar vertelde: “Zou je niet blij zijn mijn vrouw te zijn in dit leven en in Het Hiernamaals? Zij zei: “Ja”. Hij zei toen: “Jij bent mijn vrouw in dit leven en in Het Hiernamaals.” (uit het boek The Prophet as a Husband)
Liefde is een actief proces
Als we ernaar streven om dit niveau van liefde voor onze geliefde Profeet ﷺ te ontwikkelen, kunnen we proberen te begrijpen dat het niet alleen een statische emotie is, maar ook een actief proces. Onze liefde voor hem komt tot uiting in onze daden door toewijding en gehoorzaamheid.
Allah zegt: “En gehoorzaam Allah en de Boodschapper, opdat jullie genade mogen verkrijgen.” (Koran 3:132).
Dus mijn oprechte vraag blijft; vanwaar deze hetze? Vanwaar deze hetze tegen iemand die wereldwijd zo geliefd is, maar tegelijkertijd zo wordt bespot?
Waar denk jij dat deze hetze vandaan komt?
O Allah, vergeef ons voor onze tekortkomingen jegens U. Een vergeef ons onze nalatigheid jegens onze Profeet ﷺ in de verdediging van hem. O Allah, wij zenden de salawaat uit over onze geliefde Profeet ﷺ, terwijl wij slechts nietige en zwakke dienaren zijn die hem op geen enkele wijze kunnen beschermen zoals hij dat verdient. O rasululaah, u bewaarde uw smeekbede voor ons, wetende dat wij tekortschieten en enkel Al Djennah zullen binnentreden middels uw bemiddeling.
Het belang van salawaat over de Profeet ﷺ lees je hier:
Salawaat – De Profeet Mohammed ﷺ ontvangt jouw vredesgroet en geeft jou antwoord
Salawaat- Verlicht jezelf: stuur zoveel mogelijk salawaat naar de Profeet Mohammed ﷺ