“Wij hebben ons prachtige geloof gereduceerd tot rituelen. Het gaat alleen nog maar om wat wel mag en wat niet mag. Dat is onze religie geworden. Maar dat is niet het doel van onze reis in dit leven. Het is juist de bedoeling dat wij gaan van informatie naar transformatie naar verwezenlijking.” De Amerikaans-Syrische sheikh Muhammad bin Yahya al-Ninowy komt hiermee tot de kern van het geloof; uiteindelijk begint en eindigt alles volgens hem met liefde. Heb lief, is zijn boodschap.
“Deze tijd,” zo legt de geleerde uit “is het tijdperk van informatie. Je zou ook misinformatie kunnen zeggen. In elk geval staat het internet vol met informatie die we kunnen lezen en onthouden. Maar het gaat niet om leren of onthouden. Informatie leidt niet automatisch tot transformatie. Tijdens de reis die we tijdens ons leven maken gaat het erom dat we gaan van informatie naar transformatie naar verwezenlijking. En dat kunnen we alleen maar bereiken als de Koran, het Woord van Allah, tot leven komt. Als je het Boek alleen maar leest en het niet tot leven brengt, dan transformeer je niet. Besef dat het vers ‘O jullie die geloven, doe goed opdat jullie mogen slagen’ (22:77) tegen je praat. De Koran praat tegen je. Als je je hart niet opent of de oren in je hart niet opent, als jij je niet voelt aangemoedigd om goed te doen, dan heb je een probleem!”
De huidige crisis is een crisis van het geloof
Volgens Al-Ninowy is de huidige crisis een crisis van imaan, van geloof. Hij illustreert dat met de bekende overlevering uit de verzameling van Al-Boechari van Abu Huraira waarin de Profeet ﷺ zegt: “Je zult geen gelovige zijn, als je niet voor je broeder wenst wat je voor jezelf wenst.” “Daarmee bedoelt de Profeet”, zo legt Al-Ninowy uit, “dat je geloof niet compleet zal zijn als je voor een ander niet hetzelfde wenst als je voor jezelf wenst”. Het gaat volgens hem nog verder. “Het gaat niet alleen om je broeder, maar om je medemens.” We kennen de overleveringen allemaal. Maar passen we ook toe, wat we lezen? vraagt hij zich af. “Raakt het ons en verandert het ons? Het gevaar ligt niet in de wijsheid van de woorden, want begrijpen doen we het allemaal. Maar als je het niet toepast, zal je geloof in gevaar zijn, omdat je hart in onrust en verwarring verkeert.”
Het gaat er in het leven volgens de sheikh om hoe onze relatie met Allah is. In de Koran (3:32) staat:
‘Zeg Mohammed, indien je Allah liefhebt, volg mij dan. Allah zal dan van jullie houden en jullie zonden vergeven. Allah is Vergevingsgezind, Genadevol’.
Volgens An-Ninowy is de uitleg van dit vers heel simpel: “Ons geloof is gebaseerd op liefde: het begint en eindigt met liefde. De Geliefde zendt Zijn geliefde Profeet ﷺ uit liefde met een boodschap van liefde in het belang van de liefde. Houd van Allah en Hij houdt van jou. En de Profeet ﷺ heeft ons geleerd dat we meer van hem moeten houden dan van onze eigen vader en moeder, opdat ons geloof compleet wordt.”
Het hart is de plek van de liefde
“De Profeet ﷺ was heel duidelijk toen hij zei: ‘In het lichaam bevindt zich een vleesklomp; als dit goed is, is het hele lichaam goed en als dit verdorven is, dan is het hele lichaam verdorven.’ De metgezellen vroegen: ‘Wat is dat dan?’ En de Profeet antwoordde: ‘Dat is het hart’. Waarom het hart? Omdat dit plek is waar je liefde kunt vinden. Dat liefde belangrijk is, blijkt ook uit de authentieke overlevering waarin de Profeet ﷺ uitlegt dat Allah op de Dag des Oordeels Zijn schaduw schenkt aan zeven soorten mensen. En een van de soort mensen zijn de mensen die van elkaar houden in het belang van de islam”’ aldus Al-Ninowy.
Hij vervolgt: “Grote voorbeelden voor ons zijn de profeten, zoals Moesa عليه السلام zei: ‘Ik haast me naar U Allah, zodat U tevreden over mij zult zijn.’ (20:84) En waarom denk je dat Allah in de Qu’ran (51:50) zegt: “… haast je naar Allah!” Hij is liefdevoller en barmhartiger dan de moeder die haar baby borstvoeding geeft. Allah is Latief, Lutf, Zachtaardig en Zorgzaam, Hij geeft om ons. Dus waarom zou je weg van Hem rennen. Ren naar Hem toe!” raadt de sheikh ons aan.
Op zoek naar Allah
Hij vraagt ons ook een voorbeeld te nemen aan Salman al Farsi, een van de metgezellen van de Profeet ﷺ die in Perzië opgroeide en vuuraanbidder was. Maar daarna kwam hij in aanraking met mensen van het Boek en ging hij in de leer bij verschillende geleerden. Hij reisde van Perzië naar Syrië en Irak en kwam zelfs in Europa terecht, omdat hij op zoek was gegaan naar Allah. Toen hij bij de profeet vrede zij met hem aankwam, realiseerde hij zich dat hij zijn eindbestemming had gevonden. Hij begreep dat de Profeet hem naar Allah zou leiden.
Wij moeten volgens Al-Ninowy een voorbeeld aan Al Farsi nemen door op zoek te gaan naar Allah: “Maar hoe kan je Hem vinden? Dat is door in het gebed op zoek te gaan naar Hem, door alleen Hem centraal te stellen in je gebed, en al je aandacht op Hem te richten.” En hij benadrukt: “En op niets en niemand anders dan Hem”. Wat de beste manier is om het gebed te verrichten, legt hij ook uit: “Gedenk de overlevering waarin de Aartsengel Djibriel naar Mohammed en de metgezellen kwam en hem vragen stelde, waaronder de vraag wat ihsan is. En de Profeet ﷺ zei: ‘Dat je Hem aanbidt, alsof je Hem ziet. En als je Hem niet ziet, besef dan dat Hij jou zeker wel ziet.’ Als je aandacht besteedt aan je gebed, zoals alles aandacht verdient, zal het gebed leiden tot transformatie.”
Maak van je hart geen vuilnisbak
Al-Ninowy hamert steeds op het belang van verandering: “Je leeft het leven van een lichaam en verwaarloost je ziel, maar de tijd dringt. Je lichaam is geschapen voor de dood. Je bent een mens met een ziel. De islam zou je moeten veranderen. Laat het geloof je zoet smaken. En het smaakt alleen maar zoet, als het hart schoon is, niet als het hart ziek is. Maak van je hart geen vuilnisbak. Zuiver je hart van haat, jaloezie, gierigheid. Als je de negativiteit en de liefde voor de wereld uit je hart haalt, zal Allah je hart vullen met Zijn Liefde.”
Je kan je hart zuiveren door meer contact te maken met Allah, meent de sheikh. “Veel mensen praten over Hem, weinigen richten zich tot Hem. Maar waar is het nachtelijk gebed dan voor? Waar is het smeekgebed dan voor? Waarom zou de Profeet ﷺ gezegd hebben: ‘Het smeekgebed is een vorm van aanbidding.’ Zorg er voor dat je religie niet louter uit rituelen bestaat’.”
Genade voor de werelden
Al-Ninowy onderstreept nogmaals het feit dat wij een voorbeeld moeten nemen aan de Profeet ﷺ: “Een goede moslim is een goed mens in de eerste plaats. Dat is wat de Profeet ﷺ ons gebracht heeft: hoop, ontwikkeling en kansen voor iedereen. Niet alleen voor degenen die in hem geloofden. Hij toonde zijn medeleven aan iedereen, zonder voorwaarden! Als moslims en als zijn volgelingen zouden wij ook de liefde en compassie moeten uitstralen naar iedereen, wat hun achtergrond, geloof, etniciteit, ook is. Als we dat niet beseffen, hebben we de boodschap niet begrepen.”
“Herinner je de overlevering uit de verzameling van Muslim,” zo gaat hij verder “waarin de Profeet ﷺ gevraagd werd om de ongelovigen te vervloeken. Maar hij zegt: ‘Ik ben niet gekomen om mensen te vervloeken, ik ben gezonden als een onvoorwaardelijke genade voor de werelden.’ Toen zeiden de metgezellen: ‘Maar, ze aanbidden meerdere goden?’ En Mohammed gaf aan dat dit niet hun zaak was, dat niemand het kan tegenhouden dat Allah zijn Genade over Zijn Schepping uitstort.”
Omdat je het waard bent
Een flyer uitdelen en vragen of de mensen het willen lezen, is niet voldoende, legt hij uit. “Mensen willen geen flyer over de islam lezen, ze willen islam in actie zien. Ze willen de genade van Mohammed in jou zien. Ze willen niet dat je over liefde en compassie spreekt, ze willen het in jou zien. In jou! Heb je buren daarom lief en wees goed voor ze. Of ze het waard zijn of niet. Of ze van de islam houden of niet. Als ze zich tegen je keren of niet. Jij zou goed moeten doen, omdat jij het waard bent om goed te doen.”
Wil je zelf naar de lezing luisteren en kijken?