Ben ik mij er voldoende bewust van dat het lezen en reciteren van de Heilige Koran ook bedoeld is om mij te genezen? En dat de Koran niet alleen de ziekten van de ziel geneest, maar ook mijn lichamelijke kwalen? Ren ik als eerst naar de dokter die mij medicijnen voorschrijft, of ren ik naar Allah en smeek ik Hem om mij te genezen? Het is immers niet de dokter die mij geneest noch zijn medicijnen. Het is Allah die mij heling schenkt!
“O mensen, voorzeker, er is een vermaning (de Koran) van jullie Heer tot jullie gekomen en een genezing voor wat in jullie harten is, en Leiding en Barmhartigheid voor de gelovigen.” (Koran, 10:57)
Hoe ontstaan ziekten?
De meeste (chronische) ziekten ontstaan door langdurige stress, zo zou blijken uit klinische studies. Als wij geen innerlijke rust kunnen vinden en we blijven maar malen over wat ons of onze dierbaren is overkomen, verzwakt ons geloof en ons gestel en zijn we vatbaar voor ziekten.
Maar als mens kunnen we heel veel stress aan; daar zijn we op gebouwd door onze Schepper. Er moet in eerste instantie een schok aan vooraf zijn gegaan, willen we ziek worden. We moeten onverwacht iets dramatisch hebben beleefd waar we ons (onvoldoende) over geuit hebben, iets dat we niet kunnen accepteren en waar we geen oplossing voor hebben. Dan wordt het opgeslagen door de psyche, brein en lichaam en wordt automatisch een ziekteproces gestart. Dit zijn de ontdekkingen van wijlen dokter Hamer die vele klinische studies heeft verricht om tot zijn conclusies te komen.
Andere oorzaken
Er zijn ook andere oorzaken van ziekten te noemen, bijvoorbeeld als we blootgesteld worden aan gassen, straling of gif. Wees je ervan bewust dat de medicijnen die de huisarts je voorschrijft vaak ook ongewilde nare bijwerkingen kunnen hebben.
Volgens de islamitische visie zijn er ook andere redenen waardoor we ziek worden. Bijvoorbeeld doordat we zonden plegen, zoals haram eten of haram geld verdienen, grof taalgebruik bezigen, roddelen, onhygiënisch zijn, ongeoorloofde relaties aangaan met de andere sekse en doordat we niet bidden of vasten. Allah geeft ons dan een ziekte, waardoor we de mogelijkheid krijgen om weer naar Hem terug te keren. In onze hulpeloosheid richten we ons tot Hem en zo kan Hij onze zonden vergeven of uitwissen.
Het kan ook zijn, dat Allah onze dankbaarheid voor al Zijn gunsten wil testen, zodat we, als we slagen, op een nog hogere plek in het Paradijs terecht zullen komen. Een bewijs hiervoor wordt geleverd in de volgende overlevering van de Profeet Mohammed ﷺ: “Als Allah het goede wil voor iemand, dan onderwerpt Hij hem aan fitna (tegenspoed).” (Overgeleverd door al-Boecharie en anderen.)
Jaloezie, afgunst
En wat ik nog niet genoemd heb, maar wat ook een verklaring is die noch door de reguliere noch door de alternatieve geneeskunde genoemd wordt, is dat we ziek kunnen worden doordat anderen ons bewust of onbewust kwaad doen door middel van hun jaloezie of afgunst. Dit gebeurt vaak op het moment dat wij zwak, onbeschermd en/of overgevoelig zijn. En met onbeschermd bedoel ik dat we nagelaten hebben om Bismillah en de daarvoor bestemde smeekbedes te zeggen bij het eten, bij het naar buiten- en binnengaan, bij het slapengaan en bij het opstaan. Daarom is het zo belangrijk dat ouders dit hun kinderen meegeven in de opvoeding.
En Allah weet beter wat de reden is dat we ziek zijn of worden.
Ziekte als teken van genade
Als ik vasthoud aan de gedachte, dat Allah ontevreden met mij is en mij straft door middel van ziekte, dan pijnig ik mijzelf onnodig. De enige die er blij mee zal zijn is Shaitan. Beter zie ik ziekten en aandoeningen als een teken van genade. Als een kans om dichterbij Allah te komen of om naar Hem terug te keren. Het is heel belangrijk dat ik mijn hoop en vertrouwen op Allah richt, zo blijkt ook uit de volgende hadith.
Salman bezocht eens een zieke man in Kindah (in Perzië) en zei tegen hem: “Verwacht het goede! Waarlijk, Allah maakt de ziekte voor een gelovige als een boetedoening (voor zijn zonden) en een kans voor berouw. En waarlijk, wanneer een ongelovige ziek wordt, is hij als een kameel die is vastgebonden door zijn eigenaar en die hem daarna weer heeft losgemaakt; hij snapt niet waarom hij werd vastgebonden, noch waarom hij werd losgemaakt.” (Al Boechaari)
Zelf zie ik ziekte als een teken van genade van Allah, als een geschenk, speciaal voor mij. Die gedachte laat het hart overstromen van dankbaarheid, waardoor ik beter verdraag wat me overkomen is. Ik vind troost in de woorden van de Profeet Mohammed ﷺ die heeft gezegd: “Wanneer een moslim door een ziekte of andere zaken wordt beproefd, laat Allah zijn zonden vallen, zoals een boom zijn bladeren laat vallen.” (Al Boechaari en Muslim)
Ziekte als fitna
Ziekte is als een fitna, wat we doorgaans vertalen met beproeving, kwelling, onrust of opstandigheid, afhankelijk van de context. De oorspronkelijke betekenis van fitna is “het in het vuur verhitten van goud en zilver om het op echtheid te toetsen (door het te scheiden van onedele metalen en verontreinigingen).” In de religieuze context betekent dit dat het om een beproeving gaat die de kwaliteit van een persoon test, die de goede mensen van de slechte scheidt en die de goede mensen reinigt (van zonden) zodat zij het Paradijs binnen kunnen.
Het kan zijn dat ik lijd en dat ik veel pijn heb. Het is echter niet Allah’s bedoeling om mij te kwellen, maar om mij te reinigen zoals het vuur de goudsmid in staat stelt om het goud te reinigen van andere metalen en verontreinigingen. Het is een kans voor mij op heling, om weer een stukje heler te worden. Als ik zo naar ziekte kan kijken, zal het me lukken om volledig op Hem te vertrouwen en me over te geven aan Zijn Goedheid. Hierdoor vult Allah mijn hart met genade en worden de pijn en het ongemak draaglijker.
Roqya
Niemand is graag ziek en daarom is het belangrijk om te bidden voor een goede gezondheid. Maar als we dan toch ziek zijn en we ons ellendig en machteloos voelen, helpt het ons als we herinnerd worden aan de genezende kracht van de Koran en de Rahma (genade, barmhartigheid) van Allah. Hij zegt in soera al-Isra:
“En Wij zonden (dat) van de Koran neer wat genezing en barmhartigheid voor de gelovigen is.”
(Koran, 17:82)
De bovenstaande aya (vers) heeft een diepe betekenis. Volgens imam al-Qurtubi geven de geleerden verschillende betekenissen aan het woord ‘heling’. Sommige geleerden menen dat Allah met ‘heling’ de genezing van het hart of ziel bedoelt. Waarbij twijfels en onwetendheid uit het hart verwijderd worden en de ziektes van de ziel zoals jaloezie, depressie, obsessies, boosheid en bitterheid genezen worden. Dat zijn de ziekten die ons begrip verduisteren waardoor we blind worden voor Allah’s tekenen. Wat ik hieruit afleid, is – wat ik ook geleerd heb tijdens de opleiding van Biologika – dat de meeste ziekten voortkomen uit de ziel, door hoe wij omgaan met en reageren op beproevingen.
Andere geleerden menen dat deze aya in soera al-Isra spreekt over heling als in Roqya. Dat is de behandeling van lichamelijke en geestelijke ziekten met behulp van de Koran, door specifieke soera’s en aya’s te reciteren en smeekbeden te verrichten die beschermen tegen aandoeningen, ziekten, alsook tegen jaloezie, afgunst, jinns (geesten), magie.
Heling in de Koran
Onze Profeet ﷺ was het gewend om de ziekten van de ziel, het lichaam en de geest te behandelen met kruiden, gezond voedsel, dieet, vasten en door goed uit te rusten. Maar in de eerste plaats riep hij Allah سُبْحَانَهُ وَ تَعَالَى (geprezen en verheven is Hij) aan.
Er zijn veel smeekbeden van heling in de Koran terug te vinden, waarvan al-Fatiha, ayat al Koersi en al-Moe’awwidatain de belangrijkste zijn. Reciteer de aya’s – met de overtuiging dat Allah de Genezer is – drie, vijf of bij voorkeur zeven keer, waarna je telkens in je handen blaast en vervolgens met je handen over je lichaam strijkt. Of luister er naar als je de verzen (nog) niet uit je hoofd kent.
Al Fatiha
Soera Al Fatiha is het eerste hoofdstuk van de Koran en volgens onze geliefde Profeet ﷺ is het de poort van en naar de Koran. De soera heeft verschillende namen, zoals onder andere Umm al-Kitab (de Moeder van het Boek), Sabae ul-Mathaanie (de zeven vaak herhaalde verzen), maar ook Ash- Shifa (De Genezing). De Profeet ﷺ heeft gezegd:
“Soera Al Fatiha is een genezing van elke ziekte.” ( Darimi, Bahiqi).
Vorm een kom met je handen, lees deze soera aandachtig zeven keer en strijk vervolgens telkens over je hele lichaam. Dit kan een reden zijn voor Allah om jou heling of verlichting te schenken.
Er is ook een andere overlevering waaruit blijkt dat soera Al Fatiha als heling werd beschouwd: Abu Said al-Khudri ging op een dag mee met een groep van dertig ruiters en ze hielden halt bij één van de dorpen, maar toen ze om onderdak vroegen bij de inwoners, werd dat hun geweigerd. Later bleek dat de leider van het dorp gebeten was door een slang. Ze vroegen de ruiters of er iemand onder hen was die hem zou kunnen genezen van een slangenbeet. Abu Said al-Khudri bood vervolgens zijn hulp aan. Hij voerde daarna Roqya uit met behulp van de Koran door zeven keer soera al-Fatiha over de leider te lezen. En de leider herstelde vervolgens. De hadith eindigt ermee dat de Profeet ﷺ het handelen van Abu Said al-Khudri goedkeurde. (al-Boecharie, Muslim)
Soera al Falaq en soera an-Nas
Het reciteren van soera Al Falaq en an-Nas zorgt ervoor dat je beschermd wordt tegen jinns (geesten), tovenarij en ook tegen lichamelijke pijn.
De moeder van de gelovigen, Aicha – dat Allah tevreden met haar moge zijn – zei dat als de Profeet Mohammed ﷺ zich niet lekker voelde, hij al-Moeawwidatain (de laatste twee soera’s uit de Koran waarmee we toevlucht zoeken bij Allah) over zichzelf reciteerde en blies en vervolgens over zijn hele lichaam wreef. Als zijn pijn hevig werd, reciteerde zij over hem en veegde zij met zijn eigen hand over hem om de barakah (zegening) ervan te zoeken.” (al-Boecharie, Moeslim)
Soera al Baqara
Soera al Baqara is de langste en tweede soera van de Koran en als je die reciteert, zal Shaitan wegvluchten uit je huis en je drie dagen lang met rust laten. (Muslim) De belangrijkste aya van deze soera is ayat ul koersi, oftewel het Troonvers. Er zijn verschillende momenten waarop je de aya kan lezen. Lees je het in de avond voor je gaan slapen, dan zal Allah een engel als bewaker over je aanstellen en zal Shaitan je niet naderen tot de ochtend. ” (Al Boechaari)
Soera al Ichlaas en soera al Kafiroen
De Profeet ﷺ heeft ons aangeraden om soera al Ichlaas en soera al Kafiroen in de soenna gebeden van al Fajr (het ochtendgebed) en al Maghrib (het avondgebed) te lezen. (Muslim) Het lezen van soera al Ichlaas wordt beloond alsof je eenderde deel van de Koran hebt gelezen en het lezen van soera al Kafiroen staat voor een kwart van de Koran. (Mu’jam Al-Kabeer 13319). Als we soera al Kafiroen voor het slapengaan lezen, worden we gereinigd van shirk (afgoderij) (Abu Dawud). Drie keer soera al Ichlaas lezen tezamen met soera al Falaq en an-Nas voor het slapengaan, beschermt tegen alle kwaad. Lees de soera’s en wrijf over elk deel van je lichaam dat je kan bereiken, te beginnen met je hoofd, gezicht en voorkant van je lichaam. (Al Boechaari, Abu Dawud, Tirmidhi)
Het is Allah die geneest
De Koran is vol met nuttige kennis en leiding en we kunnen dit alles gebruiken voor heling, voor medische doeleinden en ter verbetering van ons spiritueel en lichamelijk welzijn in ons leven. Er zijn meerdere aya’s die over heling gaan in de Koran. Allah belooft de gelovigen dat Hij hun harten zal helen:
En Hij zal de harten van de gelovige mensen helen. (Koran, 9:14)
Allah maakt ook duidelijk hoe Hij dat doet, bijvoorbeeld in deze soera:
Hebben Wij niet jouw borst verruimd (O Mohammed)?
En Wij hebben jouw last van je weggenomen. Die jouw rug belastte.
En Wij hebben jouw roem verhoogd.
Voorwaar, zo komt met de moeilijkheid de verlichting.
Wanneer jij dan een taak volbracht hebt, streef dan (verder).
En richt jouw verlangen tot jouw Heer. (Koran, 94:1-8)
Hij geeft aan dat er natuurlijke medicijnen voorhanden zijn die Hij heeft geschapen voor ons, zoals honing:
Uit hun buiken (van de bijen) komt een drank voort (honing) – variërend van kleur – waarin genezing ligt voor de mensheid. Waarlijk, hierin is beslist een Teken voor de mensen die denken. (19:69)
Dua’s – smeekbedes
Er zijn verschillende smeekbedes in de overleveringen en smeekbedes in de Koran die de verschillende profeten hebben verricht, die wij ook kunnen verrichten, voor de heling van onszelf of onze dierbaren. Zoals die van de profeet Ayyoeb عليه السلام :
En (gedenk) Ayyoeb, die zijn Heer aanriep: “Waarlijk, de ellende heeft mij gegrepen, maar U bent de meest Genadevolle der Genadevollen. Daarop verhoorden Wij zijn aanroeping en verlosten Wij hem uit zijn lijden… (Koran, 21:83, 84)
En zoals de smeekbede van de profeet Ibrahiem عليه السلام waarmee ik wil eindigen. Uit zijn woorden blijkt dat het niet de dokter is, of de medicijnen en de kruiden die wij innemen en het is niet doordat we goed uitrusten, gezond eten en genoeg bewegen, dat we genezen. Het is alleen Allah is Die ons heelt en ons begunstigt met een goede gezondheid. Herhaal de woorden voor jezelf en laat ze tot je hart en ziel spreken.
En als ik ziek ben, is Hij het Die mij geneest. (Koran, 26:80)
bronnen: quranicquotes.com, www.quranexplorer.com, uwkeuzenet.nl, ikeethalal.nl, hoofdafb. pexels.com